06 d’agost 2012

TUC DEL PORT DE VIELHA (2605m)

Alçada mínima: 1622m
Temps empleat: 6h30m contant parades
Distància: 12,35 km
Desnivell + : 1024m
Desnivell - : 1024m

Diumenge no varem poder sortir per culpa del mal temps. La idea era intentar assolir, partint de l'estació de Baqueira Beret, el circ de Bacivèr, però només varem poder arribar fins el primer estany de Bacivèr. La pluja i la mala visibilitat ens van fer tornar enrere.

Les previsions per dilluns eren millors, però amb avisos de tempesta localitzats i cel molt ennuvolat fins a mitja tarda.
Després de mirar mapes, amb prudència, decidim fer aquesta bonica ruta circular fent el cim del Port del Tuc de Vielha (2605m) com a punt culminant, i visitant el bonic Estany Redon, per, posteriorment, completar el descens a través del Gr11 per la Vall de Conangles.

Durant l'ascens la visibilitat era bastant dolenta, circulava aire en alçada i el moviment de núvols i boira era constant. A més, la boira era gebradora, ja que bufava aire fred en alçada. A partir del cim, millora la visibilitat, ja que els núvols no han arribat a passar cap al vessant sud.

La cosa va sortir perfecte, una circular improvitzada, amb desnivell molt acceptable (1024m) i amb bona visibilitat durant tot el descens. Nous paisatges grabats dins els nostres caps, noves perspectives de la Vall de Molières i els seus cims i un clima molt refrescant, ideal per ascencions.

Portem dos dies caminant fort i anem agafant el ritme i la forma per les següents excursions, que de ben segur no defraudaràn.

Mapa de la circular

Sortida novament, des de la boca sud del túnel de Vielha. En aquesta ocasió ens dirigirem en direcció nord, durant un parell de km's, per acabar tombant cap a l'est. Seguirem el Gr 211.5

Després de guanyar uns metres d'alçada, sen's obren unes vistes magnífiques de la Vall de Molières

Els cims que formen la paret sud de la Vall de Molières. D'esquerra a dreta: Tossau de Fontana de Vielha (2576m), Tuc de Fontana de Senet (2632m), Tuc del Mig de la Tallada (2791m), Tuc de la Tallada (2952m) i Tuc de la Feixa de la Vall (2876m)

Arribem a les Marrades de la Girbosa, on trobem algún bunquer, que es podría aprofitar d'aixopluc en cas de tempesta

La boira s'apodera de la vall per on estem pujant i cubreix els Plans de la Espona

Seguim guanyant alçada en direcció Est. Ja veiem el Port de Vielha i el Pic del Port de la Vielha a la seva dreta

Ja hem arribat al Port de Vielha (2448m). En aquest punt deixem el GR 211.5 i per sender marcat amb fites ens dirigim al pic pujant pel seu llom

Vistes del vessant nord amb molts núvols que ens priven dels paisatges. Al fons hi trobariem Vielha

Uns 10min i arribem al Tuc del Port de Vielha (2605m), la boira és freda i ens obliga a treure els polars. Al cim hi trobem un vértex geodésic i una creu en record de la vida perduda d'un excursionista per la zona

Mirant cap a oest, tenim la Vall de Molières al complet. Els núvols ens priven de veure el Tuc de Molières i el Massís de la Maladeta

Cap al sud la Vall de Barrabés amb l'embassament de Senet

Hem iniciat el descens pel llom Est del cim, per la Serra de Font Freda. Des d'aqui hem de baixar a l'Estany Redon, del qual tenim una genial perspectiva. És espectacular i curiós, que la boira li costa molt travessar al vessant sud. A l'esquerra de la imatge, la veiem amorrada a la part alta de Serra de Font Freda i en cap moment va traspassar cap al sud

Baixem cap a l'Estany Redon, i ja veiem la Vall de Conangles per la qual acabarem de completar el descens, un cop arribats a l'estany. La Tuca de la Contesa (2776m) s'alça imponent davant nostre

Arribada a l'Estany Redon on pararem a menjar i descansar. Al fons el Tuc del Port de Vielha i tota la baixada per la Serra de Font Freda que ens ha portat on som. A l'estany, hi trobem una estació meteorològica al complet i una mena de refugi que pertany a la UB. El refugi sembla que no és apte per senderistes

La circular pot allargar-se pujant al Collet de l'estany Redon (2432m), al fons de la imatge i posteriorment baixar fins el Port de Rius (2334m), per enllaçar amb el camí de baixada per la Vall de Conangles. D'aquesta manera, podriem gaudir de les magnífiques vistes que ofereixen l'Estany de Rius i l'Estany Tort de Rius. Desestimem la opció i anem a buscar el GR11 que ens durà a l'aparcament per la Vall de Conangles. El dia següent ens espera una jornada dura i decidim no forçar

Vall de Conangles, ja hem enllaçat amb el Gr11, hem d'arribar al fons de la vall

La Rosa amb la Vall de Molières al fons

Gr11, marcant ambdós sentits la ruta. Al fons la Tuca de la Contesa (2776m)

El Barranc de Conangles baixa amb bon cabal

Una font natural i improvitzada. Aprofitem per carregar aigua

Amb tanta sequera per la nostra zona, no ens hem pogut estar de refrescar els peus i tastar el cabal que ens ofereix l'aigua del Barranc de Conangles. Sens dubte una experiència que el cos, sempre agraeix

Una mica de fauna i flora per acabar

Amalia ha dit...

Ja vas agafant-li el gust a les fotos d´insectes...aquest primer vermell i blau és molt maco!
Nosaltres erem a Arties i des de la finestra veiem el Montardo, aquest l´heu pujat? és força alt?
Estareu baldats després de les caminades...ara uns dies de relax i cap amunt un altre cop.
Fins aviat!!

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Ei Amalia !

El montardo(2833m), jo vaig pujar-lo mentre feiem el Gr11, el sender passava pels seus peus i varem amagar les motxilles i ens hi varem acostar. La veritat és que té molt nom, més que per l'alçada (que deu nidó) per les vistes privilegiades que ofereix la seva ubicació.
Quin luxe, poder veure aquesta muntanya des de l'habitació. Així doncs, varem estar ben aprop, varem passar per Arties un munt de vegades, tant per anar a Bacivèrs (Baqueira), com per anar a Colomèrs (Salardú).
Si ho hagués sabut, t'hagués recomanat un lloc genial per anar a fer una olla aranesa, a Ulha (damunt de Salardú).
Aviam què ens expliques de les vostres vacances, ja em frisso!

Petons i abraçades !!!!!!