25 d’octubre 2014

PIC DE FONT BLANCA (2904m) i PIC DE BESALÍ (2639m)

Alçada mínima: 1750m
Distància: 12,9 km
Temps empleat: 6h15m (parades incloses)
Desnivell + : 1250m
Desnivell - : 1250m

Aquest cap de setmana hem visitat una de les muntanyes més altes d’Andorra que encara tenia pendent: el Pic de Font Blanca (2904m), el qual varem poder observar la mar de bé ara fa unes tres setmanes quan estàvem al Tristaina (2876m). Ja de pas, decidim pujar també el Pic de Besalí (2639m) ja que el tenim aprop des de la Portella de Rialb.
Com gairebé sempre intento, la ruta és circular i sense dificultats tècniques, m’acompanyen la Rosa i la mare, la Maria, que amb més de 60 anys ens podria seguir a qualsevol lloc on anéssim!

Partim de l’aparcament de Sorteny i realitzem l’ascensió per la Vall de Rialb, una vall que no té res d’envejar a la de Sorteny considerada com a Parc Natural a Andorra. La majoria de gent tira cap a la de Sorteny, per això durant el recorregut ens trobarem ben poca gent. Suau ascensió endinsant-nos per la Vall de Rialb fins arribar a la Portella de Rialb (2509m) i pujar el Font Blanca pel seu vessant sud. De baixada, un cop arribats novament a la Portella de Rialb, pujarem al Besalí i baixarem pel seu llom per empalmar amb el sender que porta al Comís Vell. La tornada la farem per la zona de Besalí fins al pàrking.

Lo millor del dia ha estat la Vall de Rialb i les sensacionals vistes que tenim des del cim del Font Blanca, amb unes bones perspectives dels cims més elevats d’Andorra, la pròpia Vall de Rialb i varis bonics estanys que tenyeixen el paisatge amb el seu blau contrastat. La temperatura agradable i la visibilitat bona fins a mig matí, pensava que bufaria vent fort a cotes altes però s’ha comportat.
Sens dubte, a qui li agradi l’alta muntanya li recomano visitar aquesta formació arestosa amb multitud de cims, que separa el nord d’Andorra amb França, les vistes són formidables amb unes crestes imponents amb molts estanys als seus peus.
Continuem fent muntanya a un pirineu que es troba a les portes de l'hivern.

Mapa del recorregut

Des de l'aparcament tenim la opció d'anar per la Vall de Rialb o la Vall de Sorteny. La Vall de Rialb té moltes possibilitats

Entrada a la Vall de Rialb, els colors de tardor comencen a despuntar al pirineu

Arribem al Refugi de Rialb (1995m), lliure en unes condicions molt bones com tots els d'Andorra

Encreuament de camins, nosaltres necessitem arribar a la Portella de Rialb per poder pujar el Font Blanca

Ara la Vall de Rialb gira en direcció oest, per primera vegada podem veure el vessant est del principal objectiu del dia, el Pic de Font Blanca (2904m)

Seguim progressant fins a la Portella de Rialb, que queda a l'esquerra. Sempre amb el Font Blanca de cara

Espectaculars els blocs rocosos que formen el cim, d'un color molt clar i blanquinós, d'aqui el nom del Font Blanca

Seguim progressant direcció la Portella de Rialb, a l'esquerra ja veiem el Pic de Besalí (2639m)

Hem sobrepassat la Portella de Rialb (2509m), ara flanquejem per l'altre cara per anar a buscar l'àmpli llom que ens portarà al cim del Font Blanca. El Pic del Besalí al fons a l'esquerra, bonica perspectiva de la seva cara nord

Després de guanyar uns metres per tartera arribem al cordal que ens durà al cim del Font Blanca. Al fons ja podem veure l'estació d'ski d'Ordino-Arcalís i a la dreta el Tristaina (2876m). El vent aqui és fa més present

Seguim guanyant metres per camí poc definit

A les parts més elevades, el llom desapareix i es transforma en una fàcil cresta fins al cim

Cim del Pic de Font Blanca (2904m). Cap al nord França amb l'Estany del Roig en primer terme i l'Estany de Gnioure al fons

Zoom cap a l'estany de Gnioure

La Rosa i la Maria al Font Blanca, darrera seu (cap a l'oest), un munt de muntanyes: Tristaina, Estany Forcat, Pica d'Estats, Maladeta, Tres Senyors, Pica Roja...

Un servidor mirant la zona est des del Font Blanca, amb més muntanyes, Pic de Rialb, Pic de l'Estany Blau, Thoumasset, Pic del Salt, Serrera...

La Vall de Rialb, lloc per on hem fet l'ascenció. Al darrera, la Vall de Sorteny

Zoom cap al Pic de l'Estany Blau (2659m) a l'esquerra i Thoumasset (2741m) a la dreta, damunt de l'Estany Blau. El Thoumasset fa bastant que el tinc a l'agenda i no tardaré massa a visitar-lo

Zoom cap a la capçalera de la Vall de Sorteny, amb dues de les muntanyes més altes d'Andorra. D'esquerra a dreta: Pic de la Serrera (2912m), Collada dels Meners, Pic de la Cabaneta (2862m) i Pic de l'Estanyó (2915m)

Zoom cap al Pic de Tristaina (2876m). Hi podriem arribar-hi des del Font Blanca seguint el cordal, però hi ha trams de cresta inaccessible

Zoom cap al Pic de l'Estany Forcat (2859m). Al fons la Pica d'Estats (3143m)

Zoom de l'anterior

Cap a l'oest i al damunt de l'estació d'ski d'Ordino Arcalís, al fons, tenim el cordal format per les muntanyes més altes d'Andorra: Pic del Pla de l'Estany (2859m), Pic de Racofred (2837m), Comapedrosa (2939m), Medacorba (2913m), Pic dels Lavans (2886m)

Cap al nord-est, a França tenim la zona dels Estanys de Llassiès

Cresta que va del Pic de Tristaina (2876m) al Pic de l'Estany Forcat (2859m), recorregut que varem fer unes setmanes abans

La Vall de Rialb

Hem iniciat el descens, repetim el mateix tram fins arribar a la Portella de Rialb

Ja veiem el Pic de Besalí (2639m) a l'esquerra, proper objectiu, i el llom pel qual baixarem per enllaçar amb el sender

Portella de Rialb (2509m) i Pic de Besalí (2639m) que pujarem per la seva cara nord, sense camí marcat

Lloc de baixada per seguir la circular, tot i que nosaltres ho farem pel llom de l'esquerra ja que hem decidit pujar al Besalí

Espectacular vessant sud del pic de Font Blanca mentre estem en ple ascens al Besalí

Cim del Pic de Besalí (2639m) amb el Font Blanca (2904m) de fons

Anem baixant en direcció l'estació d'ski d'Ordino, el Tristaina (2876m) sempre de cara a la dreta

Aqui ens desviem cap a la zona de Besalí, que per un flanqueig amb suau baixada ens portarà al punt d'inici

El camí del flanqueig que anirem seguint amb els Casamanyes de fons (2752m-2725m-2740m)

Fites enmig del camí que ajuden a orientar-nos. Al fons, Serrera (2912m), Cabaneta (2862m) i Estanyó (2915m)

Cabana de Besalí, en condicions justetes, a la dreta hi ha una construcció que han fet els caçadors andorrans amb una taula gran a dintre per fer-hi els dinars de colla

La tardor despunta al pirineu enmig dels pins

Ja veiem la zona on tenim aparcat el vehicle, falten pocs metres de descens per completar la circular. Al fons, la capçalera de la Vall de Sorteny

Riu de Sorteny

Un descans i una cura per uns peus que encara hauran d'aguantar molts km's a muntanya

Raymon ha dit...

Enhorabona, sembla que ara disposo una mica més de temps i a veure si puc anar veient les fantàstiques excursions que as fet últimament amb calma i gaudint d'aquests meravellosos indrets que ens apropes i que són realment molt interessants. Felicitats Carles.

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Merci Raymon, jo també he anat collat de temps i ens haurà quedat pendent la sortida de tardor. Després de murgules i moixerons hem de tornar-hi junts ;)