05 d’abril 2015

PIC NEGRE D'URGELL, EL MONTURULL i la SERRA AIROSA per BESCARAN

Alçada mínima: 1780m
Distància: 18,3 km
Temps empleat: 5h30m (parades incloses)
Desnivell + : 1120m
Desnivell - : 1120m

Feia temps que tenia ganes de fer aquesta volta que vaig llegir en un llibre sobre hivernals del muntanyenc i escriptor Manel Figuera.
La ruta assoleix quatre cims dels quals dos em quedaven pendents, però el que més em motivava era el lloc per on es realitzava l’ascens/descens, partint des del bonic poble de Bescaran a l’Alt Urgell, en un entorn magnífic i poc freqüentat, envoltat de bonics boscos i Serres que tenia ganes de trepitjar.

La volta comença una mica més amunt del poble de Bescaran. Estaciono el vehicle a la pista forestal (apte per tot vehicle amb molta precaució) just amb la confluència entre la pista que va direcció Arcavell que entra a Andorra, i la que puja al Refugi forestal del Coll de Midós direcció Aransa. Cal dir que fins ben entrada la primavera no serà fàcil arribar a aquest punt per la neu, aleshores estacionarem una mica abans, al Pla de l’Ingla.
Tot i que el sender no està marcat ni fresat, el recorregut és bastant evident. Primer circularé en paral·lel al Riu de Bescaran fins la seva confluència amb el Torrent de Port Negre, aleshores seguirem el curs d’aquest darrer, durant un llarg i continuat ascens que ens portarà al Port Negre (2605m) frontera amb Andorra. A partir d’aquí, pel cordal, guanyarem el Pic Negre d’Urgell (2693m), el Monturull (2761m) i em dirigiré en sentit sud per la Serra Airosa guanyant també els seus dos cims: el Pic del Coll de la Barra (2631m) i el Turó del Punçó (2491m).
Després d’assolir el Turó del Punçó, descens continuat fins el Refugi del Coll de Midós i d’aquí fins al punt de partida.

La ruta no presenta cap dificultat tot i que el dia ha estat molt ventat. Ratxes que voltaven els 90 km/h dalt del cordal que m’han fet pensar en el fet de desistir, però a mesura que avançava el matí, ha anat afluixant. Encara hi queda neu, però de manera molt discontinua, tot i així el fred vent del nord, comportava condicions plenament hivernals. El tram més delicat és la baixada del Monturull al seu coll, un curt tram amb bastant pendent, per la duresa de la neu m’ha obligat a utilitzar els grampons.
El vent fred del nord, ha endurit la neu ben bé fins al migdia i ha afegit certa comoditat a la ruta. La visibilitat era excel·lent i la ruta té varies alternatives que poden escurçar-la en cas de mala meteo.

Bonica ruta, del quan n’he quedat molt satisfet, grans paisatges d’hivern, les grans muntanyes ceretanes i andorranes fàcilment abastables amb la mirada, sempre amb la Serra de Cadí al sud. Destacable el llarg temps que es circula dalt del cordal carener que ens farà gaudir d’unes vistes genials per tots els angles durant gran part del recorregut.

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Començo la circular seguint la pista que va al refugi del Coll de Midó que circula pel bac del bosc de Bescaran on la neu encara hi es present

Es tracta de seguir el curs del riu de Bescaran. Al fons despunta el Turó del Punço (2491m), darrer cim del dia

Arribat a la Barraca del Vaquer giro en sentit nord per remuntar la Vall del Torrent del Port Negre

Sense camí fresat, vaig seguint el Torrent del Port Negre que em portarà al fons de la Vall

A mesura que m'hi vaig endinsant, la vall es va tancant. És una vall bastant llarga que va guanyant alçada de forma progressiva

Per fi veig la capçalera de la vall. Al fons el Pic Negre de Claror (2642m). El Port Negre (2605m) queda a la seva dreta, no és visible

Nombrosos ramats d'isards saltant de vall en vall en busca d'unes pastures que en aquestes alçades encara són inexistents

Vaig progressant, a mesura que m'acosto a la capçalera em trobo la neu de forma continuada. El Pic negre de Claror (2642m) al fons

Neu continuada i amb molt bon estat a mesura que em vaig acostant a la capçalera de la vall

De tant en tant val la pena mirar enrera per desfer el recorregut. La Serra de Cadí sempre present al sud

Arribo al Port Negre (2605m), que es veu al centre de la imatge. Els cops de vent s'incrementen i en alguna ocasió m'haig d'aplanar a terra. Tot i així, decideixo continuar. El Pic Negre de Claror (2642m) al fons, no hi aniré perquè ja vaig estar-hi en una altra ocasió pujant-hi per la Vall de Claror. Em dirigiré cap a l'est on ràpidament arribaré al Pic Negre d'Urgell (2693m)

Des d'aquest punt i fins el cim del Monturull (2761m) circularé pel cordal fronterer amb Andorra. Les muntanyes Andorranes apareixen al fons, en primer terme el Calm de Claror que tanca la Vall de Claror per ponent

Muntanyes d'Andorra, amb els Casamanyes (2740m-2725m-2752m), l'Estanyó (2915m) i Serrera (2915m) a la Coma de Ransol

Arribo al Pic Negre d'Urgell (2693m), a l'esquerra el Pic de Perafita (2752m), al centre el Coll de Claror (2570m), a la dreta el proper objectiu, el Monturull (2761m)

Recorregut que tinc fins arribar al Monturull (2761m)

Espectacular el vessant est del Pic de Perafita (2753m)

Un servidor al Pic Negre d'Urgell (2693m) que he visitat per primer cop

La Serra del Sirvent amb el Pic de Sirvent (2748m) a l'esquerra. En primer terme, el Coll de Claror (2570m)

Sensacional la Vall de Claror dins terres andorranes

Sense adonar-me'n he arribat al Monturull (2761m) o Torre dels Soldats. Punt fronterer entre Andorra, la Cerdanya i l'Alt Urgell i tercer cim més elevat d'aquesta darrera comarca

Des d'aquest punt, observo la Serra del Sirvent al fons i la Bagueta de la Pera amb el refugi i estanys de la Pera al fons

Zoom cap a un dels estanys de la Pera que ja ha començat el desglaç i el Refugi dels Estanys de la Pera gairebé inapreciable a la dreta de la imatge

Recorregut desfet fins al Pic Negre d'Urgell (2693m) al centre de la imatge

Espectacular la cresta que separa el Monturull (2761m) del Pic de Perafita (2752m) amb el Coll de Claror (2650m) al fons. Aquesta ruta ens oferirà totes les perspectives sobre aquesta cresta, que no és massa complicada de fer sense neu, però que caldrà extremar les precaucions a l'hivern

Tornem al Pic del Sirvent (2748m) en primer terme, i el Pic dels Pessons (2864m) just darrera seu, formant la capçalera del circ que porta el seu nom a la zona de Grau Roig a Andorra

Continuem a la Serra del Sirvent, a l'esquerra el Pic dels Estanyons (2834m), a la dreta el Tossal Bovinar (2841m)

Una altra mirada cap Andorra, aquesta vegada cap a les muntanyes occidentals que són les més elevades. A la zona d'Arinsal i Arcalís, despunten el Comapedrosa (2939m), el Pic de Tristaina (2876m) i el Pic de Font blanca (2904m) a la dreta

Em despedeixo del Monturull (2761m)

Em calço els grampons per baixar fins el Coll de Monturull, ja que la neu és dura i el pendent important. Un tram curt per això. Estic en plena Serra Airosa i ja veig part del recorregut que faré. Al centre m'espera el Pic del Coll de la Barra (2631m) proper objectiu

Vaig baixant cap al Coll de Monturull amb la Serra Airosa a l'esquerra que culmina amb el Turó del Punço (2491m) darrer cim del dia. A la dreta la Serra de la Múria que ens portaria també fins al Monturull i entremig, la Vall de la Bassa. Una bona opció per escurçar la ruta en cas de mal temps

Vessant sud del Pic de Perafita (2752m)

Arribo al Pic del Coll de la Barra (2631m)

Noves perspectives de la Serra del Sirvent la qual va dibuixant-se sencera

Ja veiem la Tossa Plana de Lles (2916m), pic més alt de la Cerdanya catalana i el cordal del Pic de la Carbassa que condueix al Puigpedrós. A la part inferior s'endevina la pista forestal que porta del refugi de Cap del Rec fins al refugi dels estanys de la Pera passant per la zona de Pollineres

Zoom cap al Pla de les Someres de camí a la Tossa Plana de Lles (2916m) i cap al Cim de la Carbassa (2738m) al centre de la imatge

Continuo circulant per la Serra Airosa i em giro per desfer el recorregut: a l'esquerra queda el Monturull (2761m), a la dreta el Pic de Perafita (2752m) i al centre el Pic del Coll de la Barra (2631m)

Des d'aquest punt es pot veure bé el Monturull (2761m) i la Serra de la Múria

Continuant per la Serra Airosa, ja veig el recorregut que em queda fins arribar al Turó del Punço (2491m). Al fons la Serra de Cadí al complet. A partir d'aqui, la neu es fa gairebé inexistent

Comença a haver-hi vida a 2500m, molt tímidament per això...

Tossal Bovinar (2841m), Pic de Setut (2867m) i Tossa Plana de Lles (2916m)

Espectacular el Pic de Setut (2867m) i la cresta per pujar-hi des de la Serra de Sirvent, que ho tinc previst per properament...

No podia faltar una estampa del pirineu oriental, també visible des d'aquesta zona. El Puigmal (2913m) rei d'aquesta zona

Per aqui sota i enmig del bosc hi tinc el cotxe...

Arribo al Turó del Punço (2491m), darrer cim del dia

Des d'aquest punt, el Puigpedrós (2914m) treu el nas per darrera de la Serra de Comaermada

Serra Airosa i recorregut desfet amb el Monturull (2761m) a l'esquerra. Una bona estona circulant en alçada

Veiem la Serra de la Múria al centre que condueix al Monturull (2761m) a la seva dreta la Vall de la Bassa i a la seva esquerra la Vall del Torrent de Port Negre per la qual he realitzat l'ascens

Des del Turó del Punçó (2491m), descens directe cap als plans que es veuen a la part inferior de la imatge per anar a trobar la pista que em portarà al Refugi del Coll de Midós

M'acomiado d'aquest cim observant tot el recorregut que porto realitzat

Continuo en ple descens contemplant el paisatge que va variant a cada passa. La Vall del Torrent de Port Negre amb el Pic Negre de Claror (2642m) i el Monturull (2761m) amb la Serra de la Múria

Bonica zona la del refugi del Coll de Midós situat gairebé a 2000m d'alçada. Refugi tancat on es pot disposar de les claus al poble de Bescaran

Des d'aquest refugi tenim una bona imatge sobre el Montsent de Pallars (2883m)...

... i del Pic de l'Orri (2439m) amb les seves famoses antenes

Bones vistes des d'aquest refugi per contemplar-hi tota la Serra de Cadí pel seu vessant nord

Darrers metres de descens amb la Serra Airosa i el Turó del Punço (2491m) de fons

No hi podia faltar una imatge del bonic poble de Bescaran