31 de maig 2015

EL PEDRAFORCA desde Gósol

Alçada mínima: 1426m
Distància: 11,2 km
Temps empleat: 6 hores (parades incloses)
Desnivell + : 1149m
Desnivell - : 1149m

Com a Berguedà, quan fa uns pocs anys que no t’acostes al Pedraforca ho trobes a faltar. Sempre passejant per contrades properes i veient-lo per totes bandes te n’acaba entrant ganes.

Avui, per primera vegada en molt de temps la Rosa m’ha acompanyat i hem pogut gaudir junts d’una nova ascensió, aquesta vegada per un itinerari que encara no havíem visitat, partint del bonic poble de Gósol i fent-ne una circular molt bonica.

La ruta parteix de la mateixa plaça major de Gósol. Ens enfilem fins al Coll de Font Terrers i des d’aquí anem guanyant alçada progressivament fins arribar al Coll del Verdet on enllacem amb la ruta habitual que porta al cim. Per baixar, un cop situats a l’enforcadura, prenem el camí poc freqüentat de la tartera de Gósol en una baixada constant fins aquest bonic poble.

Alguna de les diferències que podem trobar entre aquesta ruta i l’habitual, que puja des del Mirador de Gresolet aprop del refugi Lluís Estasen a Saldes, és que aquesta darrera, la pujada i baixada és directe, amb pendent considerable i en molt poca distància.
L’itinerari que em seguit és molt menys freqüentat, però més llarg. Tenim un ascens progressiu i còmode fins el Coll del Verdet i una baixada ràpida i amb molt pendent fins a Gósol.
Diguem-ne que si puges el Pedraforca per Gósol, pots estalviar-te el serial de grimpades i trobem menys complicacions, però com sempre, he volgut fer-la circular per degustar-ne tots els al·licients. De fet, m’ha agradat molt aquest itinerari, potser més que l’habitual.

Com no podia faltar, hem tingut algunes preocupacions: la tarda anterior havia plogut i pedregat amb força, tot i que la pedra no estava molla, hi havia zones on calia extremar les precaucions per evitar relliscades. He quedat sorprès després d’aquests anys sense visitar el Pedraforca, de lo llisa que està la pedra pel pas de tanta gent. També he vist algun tros de corda nou que ens ajudarà a superar algun tram més vertical a la canal del Verdet. Com sempre, la concentració no ha sobrat per guanyar el punt més elevat: el Pollegó Superior (2506m).

Sobren els adjectius per aquesta muntanya de modesta alçada, per aquest massís on la verticalitat i les formes la fan única davant la mirada de qualsevol excursionista. Una de les joies de la nostra terra i de tot Catalunya, que seguiré visitant fins que les cames m’aguantin!

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Partim de la Plaça Major de Gósol amb el sol que ja ha tret el cap a 1426m

Quantes possibilitats hi ha partint del bonic poble de Gósol. Nosaltres escollirem la que ens durà a visitar el rei d'aquestes contrades, el Pedraforca (2506m)

Primer toca pujada molt suau per anar despertant les cames, circulem per sender ben fresat

Arribem al Coll de Font Terrers (1625m) on ja vaig estar-hi feia uns quants dies quan vaig anar a la Serra de Cadí, que ja veiem al fons

Poc després del Coll de Font Terrers (1625m) arribem a un creuament de camins on hi ha l'alternativa d'anar cap a la Serra de Cadí o cap al Pedraforca. Escollim la darrera opció

Estem circulant per un sender que va paral.lel al Torrent de la Coma dels Caners en sentit est. La nit ha estat freda i remullada i l'escalfor del sol contrasta amb l'herba fresca produïnt aquesta boira que s'aprecia a la imatge

Collada del Teuler (1964m), enmig d'un bonic prat verd

Ara el sender canvia de sentit i circulem en direcció sud enmig de bonic bosc de pi roig

Hem anat guanyant alçada sense molt esforç, des d'aquest punt ja veiem el Cadinell (2112m) a l'esquerra i la Coma de Cerneres amb la Serra de Cadí al fons

Pic de la Costa Cabirolera (2605m). Fa dues setmanes m'ho mirava a la inversa!

Cap al nord est les zones amb planells on hi ha el Colell i el Coll de les Bassotes amb la Serra Pedregosa de fons al Cadí

Hem sortit del bosc i arribat a la zona de Setfonts. Ara guanyem alçada per situar-nos en un turó on veurem per primera vegada l'objectiu del dia: El Pedraforca (2605m) al fons amb tota la paret que haurem de grimpar. A partir d'aqui hem d'arribar al cordal de l'esquerra que ens portarà a la Collada del Verdet (2244m)

El petit poble de Gósol queda ja molt lluny (al centre de la imatge). Damunt de Gósol la magnífica Serra del Verd i al fons de tot treu el cap el Port del Comte

Ens anem acostant a la Collada del Verdet (2244m) a l'esquerra de la imatge. Allà enllaçarem amb la ruta que puja del Refugi Lluís Estasen

Espectaculars caigudes enmig de natura morta

Circulant en ple cordal, ens trobem amb el Forat de les Gralles. Un curiós forat del qual no veiem la seva profunditat. Curiosament, és utilitzat pels corbs per fer-hi niu. Des de la nostra posició s'escoltava els crits de les cries

Ja em sobrepassat la Collada del Verdet (2244m). A partir d'aquest punt es guanya alçada de forma constant en pendent moderat

Fins arribar a la primera zona de grimpada: la canal del Verdet, potser la més entretinguda, ara toca superar uns 200m de desnivell engarristant-nos per la llisa pedra. La Collada del Verdet (2244m) queda al fons

En plena feina

Superat aquest primer esglaó arribem al Cim Nord (2428m) on parem a mirar el paisatge en un dia de bona visibilitat on cada vegada els núvols sovintejen més

Al fons ja veiem el punt més alt del Massís del Pedraforca: el Pollegó Superior (2506m). Ara, haurem de baixar fins la base d'aquest primer fals cim per pujar-lo i posteriorment, tornar-lo a baixar per l'altra banda. Després afrontarem la pujada final fins el Pollegó Superior. Recorregut amb grimpades constants, tant de pujada com de baixada, que fan molt entretinguda l'arribada fins l'objectiu

Els núvols circulen cada vegada amb més velocitat i ens deixen espectaculars estampes

Grimpada final

Cim del Pollegó Superior (2506m) i punt més elevat de tot el Massís del Pedraforca

El recorregut continua cap al Cim del Calderer (2501m), lloc de pas de tots els escaladors que pugen per les parets de la cara nord del Massís del Pedraforca. Els núvols circulen ràpid i cal estar atents als moments d'obertura per poder gaudir de les vistes

Espectacular la Serra de Cadí cap al nord

S'obren vistes cap al vessant nord. A l'esquerra del cim del Calderer (2501m) es divisa l'aparcament del Mirador de Gresolet i el Refugi Lluís Estasen, molt i molt avall....

Cap al sud, roques i més roques. S'intueix la Tartera de Gósol, per on iniciarem el descens. Els núvols no ens han deixat gaudir de la Serra d'Ensija

Estem en plena baixada cap a l'Enforcadura (2348m). Les caigudes del vessant nord són de vertígen

Cap a l'Enforcadura (2348m), la baixada és ràpida, curta i no comporta cap complicació. Veiem el Fals Pollegó Inferior (2415m)

La Tartera de Gósol enmig d'aquestes roques afilades, per on circularem en breu. Al fons a la dreta es divisa el poble de Gósol

Enforcadura (2438m) on destaca el Pollegó Inferior (2444m) a l'esquerra

Un cop situats a l'Enforcadura (2348m), fem una mirada cap a la Tartera de Pedraforca que es dirigeix en sentit est. El vent és fred i bufa amb força en aquest punt que conecta els dos vessants

Nosaltres començem a baixar en sentit oest per la Tartera de Gósol. Al fons de tot s'intueix el poble

La Tartera de Gósol circula per sender fresat sense cap complicació ni grans pendents

Estem realitzant un flanqueig enmig d'un descens controlat. Les parets del Massís del Pedraforca es desplomen formant tarteres inacabables

La Tartera de Gósol està situada a la zona de les Llosanques

Acabem el tram de tartera arribant a la Serra de la Tossa on hi entrem en aquest punt, després de guanyar una mica d'alçada

Des d'aquí es divisa tot el recorregut des descens que hem realitzat fins aquest mateix punt. És sensacional poder-se parar a contemplar el magnífic recorregut que acabem de fer de manera íntegra

Zoom cap a l'Enforcadura (2348m) i el sender de baixada per la Tartera de Gósol que s'intueix a trossos

Un cop arribat a la Serra de la Tossa, saltem pel seu vessant nord per endinsar-nos dins d'un bosc de pi roig i baixar de forma estrepitosa, en pronunciat pendent, fins pràcticament arribar a Gósol. El descens s'acaba al Torrent de Rubinat que veiem a la imatge i que tindrem que creuar

A partir d'aquí, una pista forestal ens portarà al bonic poble de Gósol

Arribats a Gósol, trobem un pal indicador que ens orienta sobre la ruta que hem fet en descens. Al fons es divisa l'Enforcadura (2348m)

Gósol, ara cap a la Plaça Major a fer la cervesa

No hem pogut evitar, parar a fer una fotografia del Massís del Pedraforca mentre baixavem cap a casa. La típica estampa que mai ningú es cansa de mirar

Gerard Taulé Codinach ha dit...

Impressionant!! No hi he pujat mai, però en tinc ganes. S'ha d'estar en plena forma, m'hauria d'aprimar i fer més excursions a muntanya per pujar-la!!

Mi Rapido Viajando con Walle ha dit...

Estuve el sábado pasado, haciendo el recorrido desdes Saldes. Esta otra ruta desde Gósol es muy bonita. Felicidades por la descripción de la ruta. Salut i muntanya!

Francesc ha dit...

Magnífica la ruta, la ressenya i les imatges. Com sempre. Gràcies per compartir-la :)

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Moltes gràcies a tots per les vostres felicitacions. Aquesta muntanya és un emblema de la nostra terra. S'aixeca del no res i ofereix unes formes que la fan especial.
Una ruta diferent de l'habitual que m'ha fet tanta il.lusió fer com compartir. Gràcies !

Daniel Alcalá Almela ha dit...

Hola Carles, he pujat dues voltes al Pedraforca, i les dues des de l'est, ¡¡la primera començant des de Saldes!!, la segona vaig anar amb Eva i unes amigues, els va encantar la pujada, ¡¡però van maleir la tartera!!, em van dir que tornarien, però amb la condició de no baixar un altre cop per ahí jaja, així que mirant la teua crònica ja no tinc dubtes que la propera vegada que vagi, i si vull anar acompanyat jeje, pujaré des de Gósol, que te molt bona pinta el recorregut i la tartera no pareix que estigui tan descomposta, gràcies per compartir.

Salut!!

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Gràcies Dani! doncs si, pujant i baixant per la tartera de Gósol, la ruta és simplifica molt més, ja que la tartera de Gósol no puja tant dreta ni de tros com la del Pedraforca i ens estalviem totes les grimpades.
L'enhorabona per les teves darreres rutes per Aragó!

Salut i muntanya!

Unknown ha dit...

Gracies per compartir aquest recorregut tant fantàstic! La màxima alçada a la que he arribat és al refugi... el Pedra és imponent
Margarita

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Gràcies marga rita, el Pedra és imponent te'l miris per dalt o per baix. Aviam si amb aquest recorregut t'animes a intentar-ho.
No t'oblidis de compartir-ho !