09 de maig 2015

PIC DE L'ALBA (2764m) i PIC DE NÉRASSOL (2636m)


Alçada mínima: 1430m
Alçada màxima: 2764m
Distància:  18,3 km
Temps empleat: 8h (parades incloses)
Desnivell + : 1635m
Desnivell - : 1635m


Sortida exigent per acabar la temporada d’hivernals. Per tercera vegada consecutiva he tornat a la zona de Puymorens a voltar més valls i descobrir-hi nous cims, ja que és un dels únics llocs que encara conserva gruixos de neu que poden oscil·lar entre 50-100cm, malgrat les fortes temperatures de les darreres dues setmanes, que han fos la neu per sota els 2000m. Aquesta vegada visitava zona desconeguda, només la coneixia d’haver-la vist des de les alçades el dia que vaig pujar l’espectacular Pic d’Escobes (2781m) pujant per la Vall d'Incles a Andorra. Malgrat la incertesa de la ruta programada, la única cosa que sabia segur, és que valdria la pena.
L’estat de la neu amb molt bones condicions, al migdia hi havia fusió tot i que encara aguantava prou bé. Les parts més altes dels cims estaven ben netes de neu.

El principal objectiu del dia era el Pic de l'Alba (2764m), una muntanya majestuosa que feia molts anys que tenia previst pujar i que mirant-la per tots els vessants, sembla inaccessible i és que aquesta zona, com ja he llegit d’altres excursionistes, té un caràcter alpí clarament marcat, i ho puc corroborar. 
Per fer l’ascensió no em queda més remei que sortir d’una cota molt baixa (1430m) al petit poble francès de l’Hospitalet près Andorre, doncs ja puc fer-me una idea de que circularé moltes hores en ascens. Trobo una ruta molt atractiva que volta per dues valls molt boniques: la Vall d’Arques, per on faré l’ascens, i la Vall del Siscar, per on realitzaré el descens. El punt d’enllaç és la Portella del Siscar (2444m).

Una vegada assolit el Pic de l'Alba (2764m) amb totes les dificultats que comporta (durant les imatges comento amb tot detall els passos que hem de seguir per arribar-hi), arribo a la Portella del Siscar (2444m) on em veig amb prou forces per fer els dos cents metres més de desnivell que em separen del Pic de Nérassol (2636m) en un fàcil ascens. Realment les vistes des dels dos cims són sensacionals, a més, el dia ha acompanyat amb una meteo gairebé estiuenca.

M’ha sobtat la quantitat de neu que encara queda per sobre dels 2000m, importants gruixos que van a la baixa, aigua per tot arreu, tot ben embassat, rius plens, torrents amb vida pròpia i un verd que ja es deixa veure a les fondalades de les valls. El reportatge ens deixa una bona dosi de desglaç.
Han de canviar molt les coses per seguir utilitzant el material d’hivern i això és bona notícia, perquè significarà portar menys pes.

Aquest hivern l’Ariège m’ha donat la neu que he necessitat, ni més ni menys. També m’ha deixat visitar part dels seus sensacionals cims i valls. No puc demanar més, aquestes muntanyes em tenen el cor robat!


Mapa del recorregut




Mapa de relleu




Sortida entre el poble de l'Hospitalet près Andorre i l'entrada nord del túnel de Puymorens. Hi ha una zona per estacionar sota la carretera que ens deixa a tocar d'aquests indicadors, inici de la ruta




El sender de seguida va guanyant alçada. El petit poble de l'Hospitalet près Andorre cada cop quedarà més avall




Després de guanyar aquest primer resalt, entro en un terreny planer on es van dibuixant les dues valls




De seguida em trobo aquest pal indicatiu. Sóc just al punt on es bifurca la Vall del Siscar i la Vall d'Arques. Jo pendré el sender de la dreta per fer l'ascens, en direcció l'estany de Pédourrés




Hospitalet près Andorre al fons. Al poble hi ha una central hidroelèctrica que aprofita l'aigua de l'estany de Pédourrés mitjançant aquesta canalització que embruta el paisatge. Per sort, aprop d'aquest punt s'amaga el tub. Al fons el Pic de Tossal Mercader (2547m)




A mesura que vaig guanyant alçada em trobo més aigua per tot arreu




Els isards treballant sobre el terreny per trobar pastures verdes per alimentar-se




Arribo a la Jaça de Planell Roig on hi ha un petit estany amb una presa, a tocar la cota 2000m




Desglaç en marxa




Continuo seguint per la Vall d'Arques guanyant alçada cap a l'estany de Pédourrés. Aquest és el panorama que em trobaré properament




Les congestes es trenquen per alimentar encara més el riu d'Arques




Ara el sender es suavitza, continuo endavant. Ja veig la capçalera de la vall al fons, on no arribaré. A l'esquerra baixen les parets del Pic de l'Alba (2764m)




Mirada enrere per desfer el recorregut. Al fons despunta el Pic de Font Freda (2738m) i a la seva esquerra el Coll de Puymorens (2915m)




En aquest punt, just abans d'arribar a l'estany de Pédourrés, la neu ja és bastant continuada. Em calço els grampons per pujar amb comoditat ja que la neu està en molt bon estat per practicar-la. Mireu el gruix de neu que encara queda en segons quins punts




Gairebé sóc a l'alçada de l'estany de Pédourrés. El sender continua en sentit nord, en aquest punt em desviaré cap a l'esquerra en sentit oest en direcció la Portella del Siscar (2444m)  que ja es veu al fons. Al seu costat l'espectacular Pic de Regalécio (2569m)




Pic de Régalecio (2569m) i el tram fins el Pic de l'Alba (2764m)




Estany dePédourrés i vessant est del Pic de l'Alba (2764m) damunt seu




Tinc que desfer un tros de sender perquè l'estany de Pédourrés desemboca massa aigua i no puc travessar a l'altra banda. Complicat trobar un punt on poder canviar de costat de riu en plena època de desglaç




Salts d'aigua que alimenten l'estany de Pédourrés provinents dels estanys superiors: estany de l'Alba, estany de Quart i estany Vidal








M'estic dirigint cap a la Portella del Siscar (2444m), a la meva esquerra baixen les parets de la cara nord del Pic de Nérassol (2636m)




Portella del Siscar (2444m) i Pic de Régalecio (2569m)




Abans de començar el darrer tram de pujada cap a la Portella del Siscar (2444m), em desvío cap a la dreta en direcció nord per endinsar-me en una Coma interna, que circula als peus de la paret sud de la cresta de Régalecio i que em portarà ben bé als peus del vessant sud del Pic de l'Alba. A partir d'aqui el sender no queda ben definit i caldrà buscar els millors passos per avançar




Arribo a la capçalera i tinc varies opcions per arribar dalt el cordal, tots ells, en forma de canal. Descarto la canal central ja que s'hi mostra clarament perill d'allaus. Les canals de l'esquerra es veuen bastant netes de neu, cap allà vaig




Em posiciono als peus d'una de les canals de l'esquerra i just on s'acaba la neu em descalço els grampons i deixo tot el material per acabar de fer els 200m de desnivell que em queden fins el cim




Un cop superada la dreta canal i guanyat el cordal, ja sense neu, em situo en un llom que em portarà gairebé al cim. Al fons ja es veuen les muntanyes de la Vall del Siscar frontereres entre Andorra i França: Roc Meler (2816m) i Pic de la Cabaneta (2818m)




Gairebé sóc al cim, només em queda aquest tram de cresta entretinguda, sense passos complicats per gent avessada a l'alta muntanya. Al fons ja es veu el cim




Arribo al pic de l'Alba (2764m) després de gairebé quatre hores d'ascens




Ara toca jugar a identificar tot el mar de muntanyes que s'albiren des d'aquest punt. Unes perspectives simplement magnífiques




Cap al nord i als meus peus l'estany de Quart i damunt seu el Pic d'Estanderou




Cap a l'est, la zona que vaig visitar feia quinze dies: Puigpedrós de Lanós (2842m) i el Puig Coma d'Or (2826m). Entremig d'ells el Carlit (2921m)




Espectacular estampa del Pic de Rulhe (2789m) cap al nord. Una muntanya que he guanyat pujant per la Vall d'Incles, però que tinc pendent de fer-la des d'aquest vessant




Aquesta és la Vall per la que he pujat. Al centre el Pic de Nérassol (2636m) al que arribaré en una estona




Una altra mirada cap al nord: l'estany de l'Alba en ple desglaç i damunt seu el Coll de l'Alba (2546m) i el Pic de Ruf (2619m)




Detall del desglaç de l'estany de l'Alba on els gruixos encara són considerables i tardaran setmanes a fondre




Mirada cap al sud de les muntanyes que envolten Pyumorens i el Pas de la Casa




Dia de visibilitat genial amb vent calmat. Després de degustar el paisatge en aquest indret únic, em disposo a desfer el tram de cresta per continuar la ruta prevista




Espectacular la cresta de l'Alba que divideix la Vall del Siscar, de la Vall on hi ha l'estany de l'Alba i de Quart i que forma també les parets que donen lloc al circ del Siscar. Al centre s'aixeca l'espectacular i punxagut vessant sud del Pic d'Escobes (2781m)




Baixo cap al coll "sense nom" per anar a buscar el material i baixar en direcció la Portella del Siscar (2444m). El coll es situa a la part inferior de la imatge, seguint el cordal de la cresta de Régalecio




Just al coll me n'adono que per l'altre cantó, també hi ha una canal de baixada que em deixaria ben bé a la capçalera de la vall del Siscar, però desestimo l'opció ja que vull intentar pujar el Pic de Nérassol (2636m).
El Pic d'Escobes (2781m) és el protagonista d'aquesta zona tancant el circ del Siscar pel nord




Circ del Siscar amb el Roc Meler (2826m) i el Pic de la Cabaneta (2818m), no confondre amb l'altre Pic de la Cabaneta situat a Ransol, tancant el circ pel sud. Aquests dos cims els tinc pendents de pujar-hi des de fa molt de temps. A la part inferior, l'estany de Siscar que també ha iniciat el desglaç




En plena canal baixant cap on he deixat totes les eines. Me n'alegro que no hi hagi neu ja que la calor hagués pogut dificultar l'ascens. El cim del Pic de Nérassol (2636m) i el recorregut per arribar-hi sempre de cara




Em calço novament els grampons, som al migdia i al contrari del que em pensava, la neu aguanta bastant bé. Baixada molt ràpida i còmode. En aquest punt em situo just sota el vessant est del Pic de Régalecio (2569m)




Vaig buscant els millor passos intentant no perdre més alçada mitjançant un flanqueig que em portarà a la Portella del Siscar (2444m)




A partir d'aqui, pujada fàcil per l'àmpli llom que em portarà a superar els gairebé 200m de desnivell fins al cim que ja es veu al fons




Pic de Nérassol (2636m) que m'ha encantat. Muntanya ideal per fer amb skis de muntanya




Les vistes pràcticament són les mateixes que les del Pic de l'Alba (2764m), tot i que val la pena fer una nova mirada a les muntanyes del vessant sud, ja que es veuen més aprop i valen molt la pena. A la imatge el Puigpedrós de Lanós (2842m), a la seva dreta el Puig de Coma d'Or (2826m). A l'esquerra marxa la Vall de Bésines on es divisa la part final de l'estany que porta el mateix nom




Al centre de la imatge el Coll de Porte Puymorens (2915m). Al fons a l'esquerra marxa la Serra de la Portella de Bac d'Ortella




Sector Font Freda, Vinyola, Font Negres i Pics d'Envalira




Tancant la Vall del Siscar i d'esquerra a dreta: Cap de la Cometa del Forn (2686m), Roc Meler (2816m) i Pic de la Cabaneta (2818m)




Espectacular el Pic de l'Alba (2674m) des del Pic de Nérassol (2636m) i també la cresta de l'Alba a l'esquerra




Zoom de la imatge anterior on es pot veure bé tot el recorregut desfet que deixo marcat per si algú li serveix d'utilitat



Estany de Pédourrés a l'esquerra i Tossa de Pédourrés (2468m) a la dreta




Zoom cap a l'estany de Pédourrés que he visitat durant l'ascens




Vall de Bésines amb el punxagut Pic d'Auriol (2695m) a l'esquerra com a muntanya culminant d'aquesta Vall




He iniciat el descens del Pic de Nérassol (2636m). Em disposo a arribar a la Portella del Siscar (2444m) per on saltaré a la Vall del Siscar a l'esquerra, on també veiem el Pic d'Escobes (2781m) a l'esquerra el cordal amb la cresta de l'Alba que ens portarà fins el Pic de l'Alba (2764m) a la dreta




Sensacional l'itinerari d'ascens fins a la Portella del Siscar (2444m) amb l'estany i Tossa de Pédourrés de fons




Una més del pic d'Escobes (2781m) que mai em canso de mirar. Als seus peus, l'estany d'Escobes




Zoom cap a l'estany d'Escobes




Entro a les parts altes de la Vall del Siscar on puc captar aquesta sensacional estampa del seu circ. A la part inferior l'estany del Siscar encara bastant glaçat




Deixo enrere la cresta i Pic de Régalecio (2569m) i vaig perdent alçada fins arribar ben aprop de l'estany del Siscar




També em despedeixo del Circ del Siscar amb el Pic d'Escobes (2781m) i la cresta de l'Alba plegada de gendarmes




Superat l'estany del Siscar, arribo a la zona planera del refugi lliure de la Besina on hi trobarem tot el necessari per passar-hi una nit. En aquesta zona neix el riu del Siscar que recull les aigües de desglaç del circ provinents de l'estany del Siscar




Les pastures que han hivernat sota la neu durant mesos queden al descobert. Ara és la primavera l'encarregada de canviar el blanc hivernal pel verd primaveral i donar vida després de la hivernació. El procés ha començat




Aigua per a tot arreu, és impossible evitar-la




Arribo a un petit estany sense anomenar als mapes








Sobrepassat aquest estany, la Vall fa un gir i s'estreny perdent alçada amb força




Nova bifurcació de camins, veig que des d'aqui hi ha l'alternativa d'entrar a Andorra




Continuo el descens amb el pic d'Auriol (2695m) sempre de cara




Superat el gir, la Vall del Siscar es torna a obrir. Vaig circulant en còmode descens per l'esquerra fins arribar al punt d'enllaç amb la Vall d'Arques i des d'aquí, fins al punt d'inici a l'Hospitalet près l'Andorre