01 de juliol 2015

BONY MANYER i PIC DE LA CARBASSA per Talltendre

Alçada mínima: 1565m
Distància: 22,6 km
Temps empleat: 5h45m (parades incloses)
Desnivell + : 1555m
Desnivell - : 1555m

Nova sortida al pirineu Ceretà per pujar el pic de la Carbassa (2738m) per un itinerari que encara no coneixia i que de pas, m’ha animat a visitar per primera vegada el Bony del Manyer (2808m). El Bony del Manyer és una muntanya que sempre queda a la vista tant des del sector del Puigpedrós com el de la Tossa Plana de Lles, el tenia vist per totes bandes però mai l’havia pujat. Sempre hi ha una primera ocasió per a tot!

Partim des del bonic poble de Talltendre, famós antigament pels seus naps tot i que actualment la producció n’és molt minsa, només hi viuen quatre habitants. El recorregut no puc dir que estigui molt ben senyalitzat, ja que enllacem amb varis senders i caldrà estar molt atents quan calgui desviar-se. Un cop aconseguit el llom, al qual hi arribarem pel Collet de la Coma de Fornos (2222m) després de travessar prats inmensos que destaquen pel seu verd, guanyarem els dos cims mitjançant la Serra del Reller, la Serra de Comaermada i la zona de Calm Colomer.

Ruta molt interessant, sobretot per fer a l’hivern, amb paisatges d’alta muntanya amb alçada important. Molt content per poder veure el mini-circ que dóna lloc a l’estany de Calm Colomer, unes parets verticals de vertigen. Sens dubte un lloc sensacional.
A més, aquest cordal ens ofereix la possibilitat d’enllaçar fàcilment amb la zona dels Engorgs, Vall de Meranges i Vall de la Llosa, per tant, hi podrem dissenyar rutes de tot tipus que de ben segur xafardejaré.

La mateixa carena que ens porta als dos cims, segueix fins la Tosseta de l’Esquella (2871m) fronterera amb França, molt aprop de la Portella Blanca d’Andorra (2521m). Això ja dóna una idea dels bonics paisatges que podrem contemplar des d’aquests dos cims, que van des del Puigpedrós (2914m), passant pels Engorgs, arribant fins als Pics de Fontnegra, Envalira i tancant la Vall de la Llosa tota la carena de la Tossa Plana de Lles (2916m) fins a la Muga (2860m). Tot això, sempre amb la Serra de Cadí-Moixeró en la seva màxima llargaria pel sud.

És tot un plaer poder gaudir d’aquestes muntanyes en alçada, en un dia amb temps d’estiu, on la visibilitat era molt bona. I per acabar la ruta, què millor que una bona cervesa amb la companyia d’en Manel del Refugi de Cal Pere Sidro a Talltendre, final d’etapa d’una de les jornades de la travessa dels Estanys Amagats que recomano a tothom.

Ja som a l’estiu i gairebé tot el pirineu ja ha recuperat el seu verd viu. Inmersos ja, en un mes de juliol que ens ajudarà agafar forma per planificar l’alta muntanya de les vacances d’agost i que a excepció del mal temps, en aquest blog fem muntanya tot l’any!

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Començem la ruta al petit poble de Talltendre, just davant del refugi de Cal Pere Sidro

Primer hem de seguir el sender 104 de la xarxa de senders de petit recorregut de la Cerdanya. Després de superar unes zones de pastura, ens endinsem dins de bosc de pi roig. El camí és ben visible

Ja fa una mica que hem deixat el sender 104 que es dirigeix cap a Coll de Pan (2096m) per entrar a la Vall de Meranges. Nosaltres sortim del bosc i per pista forestal, entrem en unes zones planeres formades per bonics prats que destaquen pel seu verd. Ens trobem amb una natura ben desperta

Al fons ja s'intueix el Coll de la Coma de Fornos (2222m). Anem guanyant alçada progressivament per sender poc definit

Els torrents encara baixen amb aigua, tot i que en aquesta zona ja s'ha acabat el desglaç

Seguim avançant per prats enormes com aquest, que embelleixen molt el recorregut

Darrers metres fins arribar al Collet de la Coma de Fornos (2222m) que ja és visible al fons. Ara si que tocarà guanyar alçada

Un cop arribat al Collet de la Coma de Fornos (2222m), continuarem guanyant alçada en direcció est per acostar-nos al Tossal de l'Amorriador (2299m). Des d'aquest punt ja veiem el Pic de la Carbassa (2738m) al fons i tot el recorregut fins arribar-hi

Un ramat de cavalls per alegrar-nos una mica aquest llarg llom que sembla que mai s'acabi

El recorregut per l'àmpli llom, alterna trams planers amb trams on el desnivell és considerable. Hem de tenir present que des del Collet de la Coma de Fornos fins el Pic de la Carbassa hi tenim més de 500m de desnivell tot i que la distància és llarga. Per sort, el fet de tenir vistes a banda i banda ho fa molt més entretingut

Cada vegada que ens girem enrere, tenim l'espectacle de la Serra de Cadí

Ens hem parat a esmorzar a mitja pujada. En aquesta imatge s'aprecia el color taronjenc del sòl, d'aquí el nom del cim que estem apunt d'aconseguir. Seguim amunt!

Per fi veiem la gran fita que indica que el Pic de la Carbassa (2738m) ja està a l'abast

Pic de la Carbassa (2738m), anem a mirar que veiem des d'aquí

Cap al nord, recorregut fins el Bony del Manyer (2808m) que queda al centre de la imatge. El recorregut des d'aquí aparenta planer, però no ho és pas, haurem de superar un parell de colls abans d'arribar-hi

Cap a l'oest les muntanyes que tanquen la Vall de la Llosa, d'esquerra a dreta: Pic dels Estanyons (2834m), Tossal Bovinar (2841m), Tossa Plana de Lles (2916m), Tosseta de Vallcivera (2848m) i la Muga (2860m)

Més cap a l'oest hi tenim la Serra Airosa amb el Turó del Punço (2491m) a l'esquerra. A la dreta el Monturull (2761m) i el Pic de Perafita (2752m). A les parts inferiors, els boscos d'Aransa i de Cap del Rec a Lles de Cerdanya

Espectacular el vessant oest del Puigpedrós mirant cap al nord-est

Hem deixat el Pic de la Carbassa (2738m). Seguim avançant cap al nord en direcció el Bony Manyer (2808m). Després de baixar una mica arribem a la Portella del Torer (2656m), per aquí podriem baixar pel Clot del Torer per saltar a la Vall de Meranges que ja s'intueix

Seguim avançant i per l'esquerra ja veiem el petit circ que dóna lloc a l'estany de Calm Colomer, sens dubte un racó tant sensacional com inèdit. A l'esquerra damunt de l'estany, el Roc Lliça (2805m), a la dreta el Bony del Manyer (2808m)

Darrers metres abans de guanyar per primer cop el Bony del Manyer (2808m). Estem molt aprop del circ dels Engorgs, de fet, a escassos metres de la Portella d'Engorgs (2696m) que és el punt d'enllaç entre les capçaleres de la Vall de Meranges i la Vall de la Llosa i lloc de pas de la transpirinaica

Ja som al cim del Bony Manyer (2808m). Vistes des d'aquest punt cap a l'estany de Calm Colomer, Roc Lliça (2805m) i darrera seu la Muga (2860m) i la Tossa Plana de Lles (2916m)

Zoom cap a l'estany de Calm Colomer. Les ganes de banyar-m'hi prou hi eren, però avui la ruta no passava per aquest indret

Anem a fer un repàs del circ dels Engorgs: al centre hi tenim la Portella de Meranges (2633m), punt de pas cap a la Vall de Campcardós a França, a la seva dreta el llom que puja cap al Puigpedrós (2914m). Al centre treu el nas el punxagut Roc Colom (2686m). Al fons a la dreta dues de les grans del pirineu de Porte Puymorens: Puigpedrós de Lanós (2842m) i Puig de Coma d'Or (2826m)

Continuem seguint el circ en direcció oest: després de la Portella de Meranges (2633m), tenim els Pics dels Engorgs (2818m-2827m). Al fons, al damunt de la Vall de Campcardós, despunten els Pics d'Envalira (2821m-2827m). A la part inferior és deixa veure una part de l'Estany Llarg a la part fonda del circ dels Engorgs

Continuem seguint el circ dels Engorgs. Al centre la Tosseta de l'Esquella (2871m) i la carena que tanca el circ. A l'esquerra sota nostre, hi tenim la Portella d'Engorgs (2696m)

Recorregut desfet fins el Pic de la Carbassa (2738m) a l'esquerra i estany de Calm Colomer a la dreta

La Vall de Meranges amb Meranges al fons

Espectaculars les verticals parets que tanquen l'estany de Calm Colomer pel nord

Camí de pujada a l'estany de Calm Colomer per la Vall de la Llosa que s'intueix al fons. Al fons els grans de la zona: Tossa Plana de Lles (2916m) i Muga (2860m). Al centre la Serra de Comadeboc

De tornada ja cap al Pic de la Carbassa (2738m) per acabar desfent el recorregut pràcticament pel mateix itinerari de pujada. Al centre hi veiem la Portella del Torer (2656m) i al fons la Serra de Cadí

Hem desfet la Serra de Comaermada i del Reller ràpidament i ens trobem de nou al Collet de la Coma de Fornos (2222m). Espectacular la zona de prats per la que creuarem

Boniques zones de pastura envoltades de grans extensions de boscos de pi vell per acabar aquesta ascenció per muntanyes ceretanes que ens ha portat a afegir un nou cim a la llista: el Bony del Manyer (2808m)

POTOS ha dit...

Kin krak amic. Quina enveja, gran feina.
Estaries fresquet, pero fijo k algún cep cauria. Jjjjjj

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Merci Xavi! doncs feia bastanta calor tot i que els aires d'allà dalt són més frescos que els de per aqui baix.
Tanta sequera no ha fet sortir bolets, tot i que no et negaré que m'emporto un bon bosc per descobrir!