02 d’agost 2015

LA TOSSA D'ALP (2537m) per URÚS

Alçada mínima: 1509m
Distància: 11,7 km
Temps empleat: 5h (parades incloses)
Desnivell + : 1035m
Desnivell - : 1035m

Aquest cim emblemàtic del Berguedà, m’agrada visitar-lo tot sovint perquè considero que té una posició única des d’on s’hi poden contemplar grans paisatges, començant per tot el Berguedà arribant fins el Montseny i Montserrat pel sud, i pel nord vistes excepcionals de tota la plana de la Cerdanya amb les seves muntanyes incloses.
La Tossa d’Alp (2537m), tanca el cordal que comença a la Serra del Cadí a l’Alt Urgell i que durant el seu recorregut transita per la Serra de Moixeró fins arribar a aquest cim.
S’hi pot accedir per molts llocs, nosaltres hem optat per fer-ho pel vessant nord-oest partint del Coll de Jovell ben aprop del bonic i petit poble ceretà d’Urús ubicat al costat de la boca nord del túnel del Cadí.

La ruta és circular tot i que cal dir que l’itinerari de pujada no està marcat i gairebé ni fitat. Cal tenir clar que hem de circular en sentit sud-est, per fer-ho hem seguit per una pista que han obert per desenfustar la qual puja amb molt de pendent fins arribar a la zona del Refugi de Pla Gran el qual no arribarem a visualitzar. En aquest punt la pista s’aplana i desemboca a una carretera asfaltada que acaba a una zona d’estacionament. Aquesta carretera puja de la Masella.
Sense arribar a tocar l’asfalt, ens endinsem enmig del bosc per agafar un corriol ben definit que va guanyant alçada en diagonal fins arribar a zona descoberta on hi trobem el bonic Prat de la Tossa on hi pasturava un ramat d’isards. Després, enmig de fort pendent i seguint alguna que altre fita, arribem dalt del Serrat de les Pedrusques, on per primer cop, ja divisem la Tossa d’Alp (2537m). Després, per sender planer ens situarem a la base nord de la Tossa d’Alp per acabar-hi d’arribar en uns darrers metres de forta inclinació.

La tornada la farem seguint el GR 150.1 (marques vermelles i blanques) a cavall entre Berguedà i Cerdanya, com si anéssim a fer la travessa de la Serra de Moixeró, pel cordal i en direcció oest, just fins arribar a Coll de Jou (2017m) on hi trobarem confluència de senders. Aquí prendrem el PR C-126 (marques grogues i blanques) en direcció nord per continuar amb el descens a través del Clot de Fontllebrera fins el punt inicial.

Acostumats a la duresa de les darreres sortides, hem gaudit molt amb aquest itinerari, nou per nosaltres i molt poc freqüentat si el comparem amb els altres itineraris habituals. Una zona molt bonica, farcida de corriols que ens ensenyaran grans paisatges en totes direccions enmig d’un entorn d’alta muntanya. Recomano també, parar al refugi de Niu d’Àligues a prendre un refresc a la terrassa i contemplar-hi les vistes mentre una suau brisa d’aire ens calma l’ambient de calor.
És possible que en aquesta època estival hi hagi oberts els telecadires que arriben gairebé al cim, ja que a la zona del refugi hi havia molta gent poc avesada a l’alta muntanya.

Em penso que encara em queda alguna via per pujar a aquest cim, visible des de gran part del pirineu central i fàcilment reconeixible. La Tossa d’Alp (2537m) cim emblemàtic que tornarem a repetir!

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Punt d'inici: Coll de Jovell (1509m) amb bones perspectives de la Cerdanya. A l'esquerra el Circ dels Engorgs i el Puigpedrós (2914m)

Només començar ja trobem el punt on enllaçarem la circular. L'ascens el farem per la pista de l'esquerra la qual de seguida guanya forta inclinació i el descens el farem venint pel sender de petit recorregut PR C-126 marcat amb groc i blanc que ens apareix per la dreta

Després de superar un bon grapat de metres de desnivell arribem a la Font de la Tosa. Es nota que darrerament ha plogut per la zona i les fonts tornen a rajar, els torrents també porten aigua tot i que ben poca

Hem acabat la pista just en el punt on enllaça amb la carretera asfaltada que puja de la Masella. En aquest punt agafem aquest sender ben definit que ens farà guanyar més alçada de manera còmode

Fins arribar al Prat de la Tossa on hi havia un ramat d'isards pasturant que s'ha deixat contemplar poc temps

Ara tornem a guanyar alçada considerablement sense camí definit i al descobert. Anem trobant alguna fita que ens orientarà per encarar-nos satisfactoriament, l'objectiu és guanyar el Serrat de les Pedrusques.
El Prat de la Tossa comença a quedar petit sota nostre. Al fons la plana ceretana i el cordal de muntanyes frontereres amb Andorra

Aquesta pujada és costeruda, però cada vegada les vistes són més grans. Ja fan acte d'aparició les muntanyes i serres "de casa", però ens concentrem a seguir pujant i deixem la identificació per més endavant

Un cop aconseguim arribar dalt el Serrat de les Pedrusques, per primera vegada ja podem divisar la Tossa d'Alp (2537m) i una petita part del refugi de Niu d'Àligues, el recorregut que ens queda per arribar-hi i el recorregut que seguirem per iniciar el descens, pel cordal de la dreta de la imatge

Ara si parem a contemplar els grans de la zona: en primer terme les Penyes Altes de Moixeró (2279m), darrera la part inicial de la Serra de Cadí, més enrere el Massís del Pedraforca i al fons de tot la Serra del Verd

Hem anat a buscar la base de la Tossa d'Alp (2537m) per començar el darrer tram de pujada i potser de més pendent del dia. Ens el podriem estalviar fent una mica de flanqueig fins arribar als telecadires de l'estació d'ski i d'allà acabar de pujar-hi enmig d'un pendent més moderat, però ens esgarrifa veure les instalacions d'ski i preferim el sofriment del fort pendent. En primer terme, veiem la Serra de les Pedrusques, per on hem vingut, darrera la plana de la Cerdanya

Un cop superat el fort tram de pujada, ja veiem el cim a tocar

Cim de la Tossa d'Alp (2537m)

Cap al sud-est, els Rasos de Comabella i el Serrat Gran, per on puja el recorregut habitual des de Coll de Pal (2110m)

Cap al sud-oest, la Serra d'Ensija i el Massís del Pedraforca. A la part inferior dreta de la imatge, es divisa el sender pel qual circularem en descens una estona més tard

No podia faltar un zoom cap al Massís del Pedraforca des d'aquest punt

I tampoc un zoom cap a la magnífica Serra de Cadí, del Serrat de la Muga, fins el Comabona (2547m)

Baixem fins el refugi que queda gairebé a tocar el mateix cim. Hora d'esmorzar i gaudir de les instalacions mentre contemplem el paisatge

No podia faltar una cervesa a la terrassa del Refugi de Niu d'Àligues, que complementa la zona d'allò més bé

Hem iniciat el descens en sentit oest i seguint el GR 150.1 en direcció la Serra de Moixeró. Al fons ens acompanyen les Penyes Altes (2279m), la Serra de Cadí i el Massís del Pedraforca. El sender per on baixarem queda ben definit a la imatge i es manté sempre pel cordal

Ara podem contemplar el Serrat de les Pedrusques, per on hem pujat, des del seu vessant est

Mirada cap al sud en un moment d'obertura cap al Berguedà. Veiem la zona on hi ha la carretera que puja de Bagà a Coll de Pal. Al centre el Sobrepuny (1656m) despunta i al fons es divisa Montserrat enmig de la calitja

Ens despedim durant una estona de la Tossa d'Alp (2537m) i el refugi de Niu d'Àligues mentre mirem el recorregut de descens que portem fet

La travessa del Moixeró que va des de la Tossa d'Alp (2537m) fins al Coll de Pendís passant per Penyes Altes de Moixeró (2279m) és realment recomanable i sensacional. Un recorregut per camí ben marcat i còmode, sempre en alçada amb vistes alternades cap al Berguedà i la Cerdanya. Ara hem de passar pels prats de l'esquerra per seguir en direcció Penyes Altes (2279m)

El Clot de Fontllebrera, per on iniciarem la darrera part del descens

El sender és molt plàcid, ens estem divertint en aquesta part tant còmode i elevada. Senders planers, inacabables i sense obstacles, que a estones circulen enmig d'un bonic bosc de pi roig

Darrers metres abans d'arribar al conegut Coll de Jou (2017m)

Coll de Jou (2017m), on creua el sender de petit recorregut PR C-126 indicat amb marques grogues i blanques comunicant Berguedà (direcció Gréixer cap a sud) amb Cerdanya (direcció Urús cap a nord).  Abandonem el GR 150.1 que segueix fent la travessa de la Serra de Moixeró i seguim en direcció nord per endinsar-nos a la Cerdanya. Aquest bon indicador ens permetrà escollir la millor opció

Baixant pel Clot de Fontllebrera per un sender molt ben fresat i sense pendents destacables

En aquest punt del descens ens despedim de la Tossa d'Alp (2537m) que despunta al fons

Arribem a la rasa on creua el Torrent de Font Llebrera i on hi ha la font que porta el mateix nom. No hem sapigut trobar la font, imagino que degut a la sequera dels darrers dies ha quedat seca. Esperem que tornin les pluges que portaran de nou la vida en aquestes boniques contrades

Ja fa una bona estona que baixem. Al fons queda Coll de Jou (2017m)

Darrers metres del descens, a l'esquerra ja veiem l'àrea de servei de la boca nord del túnel del Cadí i la pista per la qual hem arribat a Coll de Jovell. Al centre despunten el Monturull (2761m) i el Pic de Perafita (2752m) a la Cerdanya frontera amb Andorra

Acabem circulant per camí planer enmig de bosc mixte de pi roig i boix per acabar aquesta senzilla i sensacional volta