03 d’octubre 2015

ELS 5 CIMS DEL CORDAL DE LA TOSSA PLANA DE LLES

Alçada mínima: 2115m
Distància: 16 km
Temps empleat: 5h 10m (parades incloses)
Desnivell + : 1133m
Desnivell - : 1137m

Tot i que ja havia visitat de forma esporàdica aquestes muntanyes, enllaçar-les totes de cop en volta circular, era un dels objectius marcats a l’agenda. Ja vaig intentar-ho aquest any a finals d’hivern encara amb neu, però una forta nevada només em va permetre arribar fins el primer cim, el Pic dels Estanyons.
En aquesta ocasió el temps va acompanyar i acompanyat ja de les llums que ofereix la tardor, vaig poder completar aquesta volta que enllaça el cordal que formen les muntanyes més altes de la Cerdanya catalana, assolint cinc cims espectaculars que culminen a la Tossa Plana de Lles (2916m), muntanya més alta de la Cerdanya catalana.

La volta comença al refugi de Pradell on hi arribarem per pista forestal en bon estat des de l’estació d’esquí nòrdic de Cap del Rec, una mica més amunt de Lles de Cerdanya. Els primers dos quilòmetres els faig per la pista forestal que enllaça Cap del Rec amb Aransa, després em desvio seguint una variant del Gr11 fins el refugi dels Estanys de la Pera i d’aquí, m’enfilo paral·lel a la Serra del Sirvent i guanyo el cordal assolint el primer cim del dia, el Pic dels Estanyons (2834m).
A partir d’aquest punt, hores circulant entre els 2700m-2900m, pujant, baixant colls i assolint els cims del Tossal Bovinar (2841m), el Pic de Coma Extremera (2808m), el Pic de Setut (2867m), fins arribar a la Tossa Plana de Lles (2916m) punt més alt del dia.
Des d’aquí, baixada directa fins el punt d’inici per la ruta habitual de pujada a la Tossa Plana de Lles.
Ruta que no presenta dificultats, una relació desnivell-distància bastant assequible. Només haurem de prestar atenció per superar els 200m de desnivell des del Coll de Setut fins el Pic de Setut (2867m), on hi trobarem una cresta amb algun pas complicat evitable.

Aquest cordal és fronterer amb Andorra, concretament amb la Vall del Madriu, per tant tindrem uns paisatges sensacionals amb les muntanyes andorranes cap al nord i amb la Serra de Cadí tancant el sud. Sens dubte destacar la llarga estona circulant en alçada per les parts altes del cordal, que ens permetrà poder gaudir d’unes vistes de llarg abast en totes direccions.

Com m’agraden aquestes muntanyes, que considero com “les muntanyes de casa”, espero per molts anys poder-les anar visitant. D’aquí res, ja tindrem el paisatge pirinenc tenyit de blanc, la tardor avança i el fred ja és ben viu a les parts altes. Faci fred, calor, amb el verd de primavera o el blanc hivernal, seguirem fent muntanya tot l’any!

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Inici de la ruta a tocar el refugi del Pradell (2115m), des d'on he aparcat ja veig el cim del Tossal Bovinar (2841m), un dels cims que pujaré avui

Els tres primers 4 km's són per la pista que uneix Cap del Rec amb Aransa, flanqueix cap a l'oest per pista planera i còmode on s'avança ràpidament. Seguirem marques vermelles i blanques corresponents a una variant de la transpirinaica, el Gr 11.10. El Monturull (2761m) apareix davant meu

No tarda a aparèixer el seu inseparable Pic de Perafita (2752m)

Tot i fer uns dies que no plou, els torrents encara transporten aigua

Arribat a l'àrea de Pollineres, deixo la pista i m'endinso al bosc per pujar de forma directa fins el refugi dels Estanys de la Pera. Continuo circulant pel Gr 11.10

El recorregut el tinc ben conegut, entro en aquesta zona planera que m'encanta, el verd de l'herba i les aigües tranquiles i transparents inspiren pau

El salt de sempre que encara no he vist mai sec

Arribo al refugi dels Estanys de la Pera (2354m), el dia és perfecte i la visibilitat total. En aquest punt deixo el Gr 11.10 que s'enfila cap al Collet de St Vicenç (2573m) situat dret del Pic de Perafita (2752m). Jo circularé en sentit nord-est. A partir d'ara només trobaré traces de sender de manera molt ocasional

Em vaig enfilant circulant paral.lel a la Serra del Sirvent buscant el millor camí per anar guanyant alçada. Al fons Monturull (2761m) i el Perafita (2752m), a la part inferior, un servidor reflexat als pins

La Serra del Sirvent, vaig circulant paral.lel a ella, sempre la tindré a l'esquerra fins guanyar el primer cim del dia, que serà el moment en que accediré a les seves parts més elevades

Per primera vegada ja veig el primer cim del dia: Pic dels Estanyons o de la Colilla (2834m). És la punta que es veu al fons de tot, vaig seguint per aquest llarg llom que després de superar un primer resalt bastant dret, ara circula en pendent sostenible

Pic dels Estanyons (2834m)

Cap a l'est s'aixeca imponent el Pic del Sirvent (2748m) el qual curiosament encara no he pujat mai

Bonica panoràmica del Monturull (2761m) el Perafita (2752m) i el Pic de Sirvent (2748m)

Cap allà on vaig: a la dreta el planer Tossal Bovinar (2841m), a la seva esquerra el Pic de Coma Extremera (2808m), darrera seu treu la punta el Pic de Setut (2867m) i al fons la Tossa Plana de Lles (2916m). Sota el Coma Extremera queda ben marcada la Collada Fonda a uns 2700m

Vall del Madriu a Andorra. De fet aquest cordal és fronterer entre Catalunya i Andorra

Espectaculars les caigudes del vessant nord del Pic de Coma Extremera (2808m)

Una possible escapatòria en cas de mal temps. Baixar per aquesta coma que ens portaria directament a la pista on tinc aparcat el vehicle. Al fons la Serra de Cadí ben present. Estic baixant del Pic dels Estanyons (2834m) sentit est, no hi ha camí però es fa evident, he d'anar resseguint el cordal per les parts més altes

Aquesta zona hi ha les muntanyes més altes de tota la Cerdanya catalana, el paisatge és molt abrupte i les caigudes cap al vessant andorrà són espectaculars

Abans de dirigir-me cap al Tossal Bovinar (2841m), m'enfilo fins aquest cim que no surt mencionat al mapa, el piló de granit serveix per marcar la frontera entre Catalunya i Andorra. Espectaculars vistes d'és d'aquest punt cap al Pic dels Estanyons (2834m) amb tot el recorregut que he desfet per arribar-hi

Seguint el cordal, torno a veure un altre cim "desconegut" al mapa amb un altre piló de granit. Vaig a visitar-lo també

Des d'aquest nou punt, tinc a tocar el Tossal Bovinar (2841m)

Cim del Tossal Bovinar (2841m) amb vistes privilegiades cap al vessant sud on ja es divisa bé tota la Serra de Cadí

Pic dels Estanyons (2834m) vist des del Tossal Bovinar (2841m), d'allà on vinc

Recorregut que faré a continuació. Tinc que baixar fins la Collada Fonda, situada a uns 2700m (a la part inferior de la imatge), després posterior pujada fins el Pic de Coma Extremera (2808m). La baixada, buscant el millor camí enmig de pedregar, amb bastanta inclinació però sense problemes

Un servidor a la Collada Fonda amb la Vall del Madriu darrere

Pic de Coma Extremera (2808m) vist des de la Collada Fonda, només uns cent i poc metres de desnivell em separen d'ell

En aquest punt també podriem iniciar el descens fins la pista, a diferència de l'anterior, en aquesta Coma si que hi ha sender

Arribo al tercer cim del dia: Pic de Coma Extremera (2808m) on m'aturaré a identificar tot el que veig mentre esmorzo

Espectacular les vistes de la Vall del Madriu a Andorra des del Pic de Coma Extremera (2808m)

Zoom cap a la capçalera de la Vall del Madriu amb l'Estany de l'Illa i sota seu el refugi de l'Illa, situat a 2480m i on he dormit més vegades, per desgràcia, ara el govern andorrà es gastarà una fortuna en inversió per fer-lo guardat. Damunt l'estany de l'Illa despunta el Pic dels Pessons (2864m)

Seguim a Andorra, en segon terme veiem els tres Pics de Casamanya, a la seva dreta la cresta que els uneix fins el Pic de l'Estanyó (2915m) i a la dreta el Pic de la Serrera (2912m) i el de la Cabaneta (2862m)

Espectacular el Pic de Font Blanca (2904m) darrera els Casamanyes a la carena fronterera entre Andorra i França

Vall del Madriu i sector Coma Pedrosa al fons

Aquí es veu la cresta que puja al Pic de Setut (2867m), no tardaré en arribar-hi. Primer tinc que baixar fins el Port de Setut (2696m). La seva vertical paret del vessant nord no té res que envejar a la del Coma Extremera

Vall del Madriu i Pic de Setut (2867m) proper objectiu

La baixada des del Pic de Coma Extremera (2808m) fins el Port de Setut (2696m) és curta però molt pronunciada. Aquí es veu la primera part de la cresta on hauré de fer servir les mans per superar aquest esglaó pedregós, en total hi haurà uns 200m de desnivell fins el Pic de Setut (2867m)

Cap a sud, l'estany Gran de Setut que dóna inici al Clot de Setut. Estic al Port de Setut (2696m). Des d'aquest punt també podem baixar per anar a buscar la pista on he començat la ruta. La baixada fins l'estany és bastant inclinada i s'haurà d'anar amb compte

En plena cresta. Tot i que el seu aspecte d'entrada fos d'inaccessible, és una cresta que no presenta punts difícils ni passos compromesos. Hi ha un tram complicat a l'inici, però el podem flanquejar pel vessant sud per evitar-lo, la resta és anar seguint ben bé per sota els blocs que cauen cap al vessant nord on hi trobarem fites que ens orientaran. Diguem-ne que tret del primer tram no caldrà ni utilitzar les mans, clar que també podrem crestejar per la pedra per fer-ho més distret

Gairebé arribant al cim, al girar-me ja puc obervar totes les muntanyes d'on vinc

Cim del Pic de Setut (2867m)

Sensacional el Clot de Setut mirant cap al sud, amb l'estany Gran de Setut i el Cadí de teló de fons

Els cims on he pujat avui des del Pic de Setut (2867m)

Bona panoràmica de la Vall del Madriu mirant cap al nord a Andorra

Però encara em falta el cinquè cim i el més alt de tots: la Tossa Plana de Lles (2916m). Aquí es veu el recorregut fins arribar-hi, en un ascens molt suau i ràpid per sender fresat

Una imatge més del Clot de Setut amb l'estany Gran de Setut. Al fons s'intueix la pista on hi tinc el vehicle estacionat en algún racó

Dirigint-me cap a la Tossa Plana de Lles (2916m), mirant cap al sud la ruta habitual de pujada i per on baixaré per completar la circular. Al fons es veu el Pla de les Someres per on circularé en una estona, el Cadí sempre protegint la Cerdanya pel sud

Les caigudes espectaculars pel vessant nord es van prolongant al llarg de tota la carena, ben bé des de l'inici de la Serra del Sirvent, això dóna un tot alpí a la zona que la fa molt més respectuosa

Espectacular el vessant est del Pic de Setut (2867m) aquí la caiguda cap Andorra ja és important

Cim de la Tossa Plana de Lles (2916m), sostre comarcal de la Cerdanya Catalana i muntanya molt freqüentada

El cordal continua cap a la Tosseta de Vallcivera (2848m), la Mugueta (2772m) i la Muga (2860m). Al fons, un dels estanys de la Muga. Aquest cordal tampoc presenta dificultats. Ja veiem que la zona presenta una ruta que podem enllaçar 8 cims que estan per sobre dels 2700m sense masses dificultats i que algún dia intentaré aconseguir, ara ens esperarà una ruta llarga i de desnivell considerable però com a recompensa circularem hores i hores en alçada amb vistes cap a totes les vertents

Darrera la Mugueta (2772m), pel vessant de França mirant a nord, a l'esquerra els Pics d'Envalira (2827m-2821m), al centre els Pics de Fontnegra (2835m-2878m-2854m) i a la dreta el Carlit (2921m) i les muntanyes del seu sector. La Vall de Campcardós talla per sota els pics d'Envalira i de Fontnegra

Als meus peus la capçalera de la Vall del Madriu amb l'estany de l'Illa i el Pic dels Pessons (2864m) a la dreta

Zoom cap a la Muga (2860m) i el seu estany. Al fons el Puigpedrós (2914m) s'aixeca imponent

Des d'aquest punt es veuen les altres cinc muntanyes que he pujat avui en el que ha estat una ruta sensacional i que de ben segur repetiré acompanyat per poder-la compartir

Una més del vessant est del Pic de Setut (2867m), quina senyora muntanya!

Ja estic de baixada, vaig seguint les fites i buscant els passos que més em convenen, el punt de referència és el Pla de les Someres

Boniques vistes del Tossal Bovinar (2841m) mentre vaig baixant

Panoràmica complerta del Clot de Setut amb la Serra Airosa de fons

Pla de les Someres, bonic indret de pastura per vaques, cavalls i fauna salvatge

La Serra Airosa al complet amb el Monturull (2761m) a la dreta tancant la serra

I l'excursió acaba com ha començat, mirant el Tossal Bovinar (2841m) mentre em descalço les botes i em poso calçat còmode, en el que ha estat un dia d'alçades sensacional on la muntanya m'ha regalat cinc cims esplèndids cada un d'ells

Unknown ha dit...

Carles: Un reportatge molt bonic. Et felicito. Quan esforç. Es poden veure uns paisatges meravellosos.

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Moltes gràcies Maria, aquesta t'agradaria molt, la reservarem per fer-la junts de nou!