16 de juliol 2016

EL CORDAL DE LA TOSSA PLANA DE LLES - LA MUGA

Alçada mínima: 2045m
Distància: 14 km
Temps empleat: 7h56m (parades incloses)
Desnivell + : 1083m
Desnivell - : 1078m

Ja feia cinc anys de la darrera vegada que vaig fer aquesta sensacional circular per completar la carena de cims que marxa en sentit nord est, del cordal de la Tossa Plana de Lles (2905m).
Després de la nova presa de mesures de l’ICC, el Puigpedrós (2915m) ha destronat la Tossa Plana de Lles (2905m) com a cim més elevat de la Cerdanya Catalana, però aquesta inapreciable diferència no es fa notar el més mínim damunt del terreny.
Aquesta vegada m’acompanyen la Rosa i la Maria, que amb els seus 65 anys, no para de trescar muntanyes amb una forma física i força de voluntat admirables.
Estem advertits que serà un dia amb visibilitat sensacional, gens de vent, però dels més calorosos del que portem d’estiu i decideixo sortir des d’una mica més amunt del refugi de Cap del Rec a Lles de Cerdanya per evitar una mica de desnivell i distància vers la ruta habitual que surt des del mateix refugi.

Una vegada al refugi de Cap del Rec, al qual s’arriba per carretera asfaltada, agafem una pista forestal durant un curt tram d’uns dos quilòmetres, que passa ben bé per darrera el refugi (transitable per turismes), i que va guanyant alçada. Estacionem el vehicle en una corba tancada d’esquerres. En aquest punt iniciem la volta, primer caminem seguint la pista fins que trobem els indicadors que ens portaran a l’Estany de l’Orri que queda amagat dins del bosc. A partir d’aquí, sense camí evident, sobrepassem l’estany i anem a guanyar un llom que ens situa al Pla de les Someres on enllacem amb el recorregut habitual per pujar a la Tossa Plana de Lles (2905m). Pujada llarga i constant fins aquest cim, situat al cordal fronterer entre Catalunya i Andorra.
A partir d’aquí ens dirigim en sentit nord i anem fent tot el cordal que ja divisem i que ens portarà fins el cim de la Muga (2860m) passant per la Tosseta de Vallcivera (2848m) i la Mugueta (2772m). El cordal es senzill, potser el tram que baixa de la Tosseta de Vallcivera fins la Mugueta és una mica més accidentat, però en qualsevol cas, els trams més aeris es poden esquivar circulant pel vessant nord d’Andorra pràcticament sense utilitzar les mans.
Pel descens, baixem fort del Pic de la Muga (2860m) fins el seu coll i d’aquí al seu estany (aquesta vegada m’ha fet mandra banyar-m’hi), a partir d’aquí, anirem a la desembocadura de l’estany de la Muga i anirem seguint el curs del riu de la Muga fins trobar un sender ben fresat que circula en sentit sud i que va tancant la circular. A partir d’aquí el sender esdevé incert, molts arbres caiguts, es perd la traça del camí i les constants fites que hi anàvem trobant van minvant. A la zona de Prat Castilló és on trobem més problemes per seguir el camí i el gps es fa imprescindible, en aquest punt baixem la Serra dels Galls, sense camí fresat, marcat ni fitat. Superem un desnivell de baixada de poc més de cent metres per arribar al bonic prat del Clot de Sassá on una pista poc transitada ens portarà a la pista on tenim estacionat el vehicle per tancar la circular.

El recorregut, circula durant més de tres quilòmetres pel cordal en alçades superiors als 2700m, amb bones vistes cap als cims i valls frontereres entre Catalunya, Andorra i França. Visibilitat excel·lent, cap al massís de l’Aneto i de la Pica d’Estats a banda de multitud de cims d’Andorra. És la tercera vegada que pujo a la Muga (2860m), aquest cim poc freqüentat, eclipsat per la Tossa Plana de Lles (2905m), ofereix vistes espectaculars del cordal recorregut, sens dubte un dels millors atractius del recorregut. Recorregut en alçada, poc complicat que satisfarà a tothom que s’hi aventuri!

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Sobrepassem el refugi de Cap del Rec i després d'uns dos quilòmetres escassos de pista forestal, deixem en vehicle en una corba tancada d'esquerres. Inici de la ruta

Caminem seguint la pista forestal i en pocs metres ja trobem indicadors cap a l'Estany de l'Orri. Deixem pista i ens endinsem en sentit nord per un camí ben fresat que ens portarà a l'estany

El bonic Estany de l'Orri amagat dins del bosc

Sense camí i amb alguna fita esporàdica, vorejem l'estany per la dreta i després de superar una zona de blocs de pedra on caldrà parar atenció, ens enfilem per aquest llom per anar a buscar el recorregut habitual de pujada a la Tossa Plana de Lles (2905m)

Hem sortit del bosc i sobrepassat el Pla de les Someres per on circula el recorregut que puja a la Tossa Plana de Lles (2905m) des del refugi de Pradell. La boira encara roman a les parts profundes de la Cerdanya. la Serra de Cadí despunta al fons

Per l'esquerra (oest) ens apareix l'imponent cim del Tossal Bovinar (2841m), a la seva dreta el Pic dels Estanyons (2834m) i el Pic de Coma Extremera (2808m), en el que seria la continuació del cordal de la Tossa Plana de Lles (2905m) en sentit oest i que també val molt la pena de fer tot i no ser tant senzill com el que hem realitzat avui

El cordal de la imatge d'abans, continua amb el Pic de Setut (2867m) al centre de la imatge, on es pot veure el cordal que segueix des d'aquest pic fins el cim de la Tossa Plana de Lles (2905m)

Cim de la Tossa Plana de Lles (2905m) en família, i punt més alt de tot el recorregut. A partir d'ara, s'acaben els ascensos/descensos prolongats i comença el tram més "disfrutón" de la jornada

Estem al cordal situat amb frontera amb Andorra. Cap al nord tanca la Vall del Madriu, patrimoni de la humanitat situada a Andorra

Ampliem vistes cap al Massís de la Pica d'Estats on encara hi queda alguna que altra congesta de neu

Ampliació també cap al Massís de l'Aneto. Avui la visibilitat és tant bona que amb uns bons prismàtics podriem arribar a albirar la processó de gent per la glacera

Deixem el cim de la Tossa Plana de Lles (2905m) i després d'uns metres circulant cap al nord ja se'ns obren vistes del recorregut que vindrà. Primer haurem de baixar fins La Portelleta (2761m) per posteriorment pujar la Tosseta de Vallcivera (2848m) circulant sempre en sentit nord, després circulem en sentit est, baixada i curta pujada fins la Mugueta (2772m) per acabar baixant fins el coll de la Muga (2717m) i final ascenció a la Muga (2860m) a la dreta de la imatge amb el seu estany als peus. En total uns tres quilòmetres circulant per sobre dels 2700m on les vistes i els paisatges que se'ns van obrint són formidables

Zoom cap al Coll de la Muga (2717m) i el cim de la Muga (2860). Darrera seu la Tosseta de l'Esquella (2871m) i el Puigpedrós (2915m) a la dreta, que vaig estar la setmana passada fent tot el cordal del circ dels Engorgs. Al fons de tot a la dreta de les congestes, despunta el Carlit (2921m), el rei de tota aquesta zona

Tossa Plana de Lles (2905m) vista des de la Tosseta de Vallcivera (2848m)

Espectacular el vessant nord del Pic de Setut (2867m) amb el Pic dels Estanyons (2834m) a la dreta

Tornem a mirar cap al nord, dins d'Andorra, la capçalera de la Vall del Madriu amb l'estany de l'Illa i el seu refugi a l'extrem inferior esquerra de la imatge i el Pic dels Pessons (2864m) a l'extrem superior dret de la imatge

Foto de cim a la Tosseta de Vallcivera (2848m)

Tram de descens en sentit est amb alguna petita grimpada i obstacles fàcils de superar per vessant andorrà...

... per després d'una curta i suau pujada arribar al cim de la Mugueta (2772m)

En aquest punt se'ns obren vistes dels estanyons de Vallcivera de boniques formes

El que vindrà: coll de la Muga (2717m) i pujada constant i costeruda fins el cim de la Muga (2860m)

Un mateix coronant el cim de la Muga (2860m), segona cota més elevada del dia i quart i darrer cim de la jornada

Tot el recorregut desfet des de la Tossa Plana de Lles (2905m) fins el cim de la Muga (2860m). A l'esquerra, els estanys de la Muga dels quals, passarem pel més gran durant el descens

Cap al sud, vistes del recorregut que haurem de fer per tancar la circular. Dins del cercle negre, el refugi de Cap del Rec, amb la Serra de Cadí al fons

Anem a identificar muntanyes: cap al nord als peus de la imatge, bifurcació entre la Vall de la Llosa (que marxa cap a la dreta), Vallcivera (marxa cap a l'esquerra) i la Coma d'Engaït que s'endinsa en sentit nord. Al centre, la Portella Blanca d'Andorra (2521m) amb el Pic de la Tosseta de l'Esquella (2871m) a la seva dreta que vaig visitar la setmana anterior. A la dreta treu el cap el Puigpedrós (2915m)

Amplicant la imatge anterior, veiem a l'esquerra el punxegut  Pic d'Engaït o de la Menera (2776m), els dos Pics d'Envalira (2827m-2821m) i sota dels mateixos la Portella Blanca d'Andorra (2521m)

Zoom cap a la Tosseta de l'Esquella (2871m), el Puigpedrós (2915m) i sota seu la Portella d'Engorgs (2696m), punt de pas del Gr-11 per saltar a Vallcivera

També cap al nord, però en vessant català, a la part inferior el Pla de Vallcivera i al damunt, l'altiplà on hi ha situat els estanys de Montmalús amb el Pic de Montmalús (2782m) just on hi ha la petita congesta de neu

El Pic de la Carbassa (2738m) el tindrem localitzat durant gairebé tota la jornada

Hem iniciat el descens. Retrocedim des del cim de la Muga (2860m) cap al coll de la Muga (2717m) i posterior baixada directe fins l'estany de la Muga amb la Tossa Plana de Lles (2905m) al fons

Sensacional la netedat i transparència de les aigües cristal.lines de l'estany de la Muga

Un indret tant perfecte com tranquil de parada obligatòria per gaudir del moment

Anem baixant enmig d'un pirineu primaveral on el verd de l'herba contrasta amb el rosa del neret florit i les aigües netes que serpentejen el curs dels torrents. Estem circulant sense camí fresat per lògica i intuició

Per fi trobem les marques del sender local 26 de la Cerdanya, que ens portaran a fer un llarg i planer flanqueig per un sender molt còmode que transita enmig del bosc

Planejant per la zona de Prat Castilló amb la Serra de Calm Colomer i la Carbassa (2738m) de fons

Després d'uns metres d'incertesa i camí sense fresar ni fitar, aconseguim endevinar que tenim que baixar uns metres fins el Torrent de Prat Castilló on trobem aquesta bassa que ens reprén de nou el camí fresat

De cop perdem de nou el sentit del camí. Amb l'ajuda del gps i sabent que hem de descendir encara uns 100m per situar-nos a l'alçada del cotxe, baixem de la Serra dels Galls fins el Clot de Sassá on hi trobem aquest meravellós prat de pastura, delícies pel bestiar de la zona. A partir d'aquí, ens serà fàcil trobar els rastres d'una pista per anar-la seguint i arribar a la pista principal on tenim estacionat el vehicle i així completar aquesta bonica circular d'alçada

Miguel Cañameras ha dit...

Molt bona aquesta, la tinc feta fa uns anys, tot i que en sentit contrari al teu: https://picasaweb.google.com/117151358529077627102/DeLaMugaALaTossaPlanaDeLlesLaCerdanyaSolitaria

Però veig que el cami fins a l'estany de La Muga segueix igaul de perdedor, ja ens va donar feina el dia que la vam fer, no havia manera de seguir un camí real, teniem que anar improvisant, un xic com veig que heu fet vosaltres.

salu2

Daniel Alcalá Almela ha dit...

Caram Carles, entre aquesta i la passada del Puigpedrós, quina ratxa de fer rutes amb llargues carenes, ambdues em pareixen espectaculars, ja feia un temps que tenia apuntada a la agenda la ruta dels cims dels Circ d'Engorgs, però aquesta no li va al darrere, quines vistes en tot moment.

Com sempre una gran descripció del recorregut i de les vistes, a seguir gaudint així de la muntanya!!!

Per cert, veig la data de la ruta i és 16 de juliol, no vos vareu creuar per allà amb David, un colega meu?, ha publicat al seu bloc la mateixa ruta que vosaltres i amb la mateixa data.

Salut!!!

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Si Miguel, el camí és perdedor sobretot a mesura que t'acostes a cap del rec, és una llàstima ja que val la pena arreglar-lo, de fet els trossos que estan arreglats són molt bonics. De fet em sembla que des de cap del rec hi ha un sender ben marcat que passa més per sota d'on vaig fer-ho jo...
La propera vegada faré la ruta en el sentit que ho vas fer tu, tot i que també em plantejo enllaçar tots els cims des del refugi de la Pera, però evidentment amb 2 vehicles :)

No m'agrada utilitzar massa el gps, el porto per seguretat. Una cosa és quan vas sol, però amb la dona i la mare no volia ficar-les massa per terrenys embrussats.

Ens anem seguint. Una abraçada Miguel!

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Hola Dani! vaig fer la ruta el diumenge 10, per tant no vaig coincidir amb el company. De fet no varem trobar massa gent, pujant a la Tossa Plana unes quatre persones i dues d'elles es tiraven amb parapent des del cim, poca gent amb lo freqüentada que és la ruta, a partir d'aquí, absolutament ningú...

També és molt recomanable el mateix cordal en sentit contrari sortint dels estanys de la Pera, potser més abrupte i amb algún pas més complicant pujant el pic de Setut, però realment espectacular.

M'alegro que ús hagi agradat el report, tu també ets publicador i és convenient expressar bé totes les sensacions sobre terreny.

No et perdo de vista, salut i una abraçada Dani!

David Bonilla ha dit...

Hola Carles,

Soc David, el colega de Dani.
M'ha agradat molt com has explicat la ruta i la quantitat d'informació sobre els voltants que has afegit.
La ruta la vaig fer el dissabte i es molt bonica i entretinguda, una mica confusa en molts llocs, però això també li dona un puntet molt interesant.
Quina gran quantitat de rutes que tens fetes per la Cerdanya, t'agafaré alguna idea per fer-ne jo alguna també.
Afegeixo el teu blog al meu llistat de bolgs amics.

Salut i montanya!!!

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Hola David! molt de gust de compartir muntanya amb tu!
Doncs sí, intento fer els reportatges pensant més en orientar a qui vulgui fer la ruta, que no pas a qui tingui ganes de llegir un relat de muntanya. De fet, jo quan busco informació m'agradaria trobar algo similiar al què faig i no sempre és possible.

Gràcies en Miguel, i la teva feina ja tinc un nou blog que seguir. Hi ha moltes coses interessants que xafardejaré.
També estàs agregat al meu blog. Aviam si coincidim algún dia, aquesta ha anat de poc.