11 de setembre 2012

PUIGMAL PER FRANÇA

Alçada mínima: 2910m
Alçada màxima: 1995m
Temps empleat: 4h40m (contant parades)
Distància: 11,43 km
Desnivell + : 1053m
Desnivell - : 1081m

Bonica ascenció al Puigmal, a través de la seva vessant nord per França. La ruta parteix de l'estació d'ski Puigmal Er, a la qual hi accedim creuant el petit i bonic poble d'Er.

Una zona molt tranquila i amb poca afluència d'excursionistes, a més la zona, ofereix la possibilitat de fer un munt de circulars culminant el Puigmal. Un cop a dalt, gent per tot arreu, la majoria arribats des de Núria, molts. únicament culminen l'ascenció, d'altres volten per l'olla de Núria i realitzen el descens al santuàri, a través dels múltiples colls que hi desenvoquen.

Un cop al cim del Puigmal (2910m), la nostra volta ha consistit en seguir una part de l'olla de Núria, assolint el Puigmal petit de Segre (2812m) i el Puigmal de Segre (2848m), llavors hem retrocedit poc tram fins el coll d'Er per sortir del recorregut de l'olla de Núria, i tombar cap al vessant francés, pujant el Puigmal de Llo (2801m) i iniciant el descens fins completar la circular.

El dia ha acompanyat, la bona temperatura i excel.lent visibilitat, ens ha permés gaudir de grans paisatges i poder dedicar temps a contemplar-los. Els isards s'han tornat a deixar veure, aquesta vegada, més aprop que mai, sens dubte complementen el paisatge gratament.

La propera escapada serà a Andorra, en solitàri. Una pensada que fa temps que tinc en ment.

Mapa recorregut

Avançem els primers metres i de seguida se'ns obren les vistes de tota la carena que acabarem fent. Al centre, l'últim cim del dia, el Puigmal de Llo (2801m)

En comptes d'endinsar-nos per la vall, agafem un sender que marxa cap al sud enfilant-se amb fort desnivell. Guanyem alçada ràpidament

Un helicòpter sobrevolava la carena per on tornaríem

Seguim enfilant-nos, al fons el Puigmal de Llo i tota la carena

Apareixen les primeres llums al Puigmal. No ens queda massa per arribar

Ja veiem la Tossa del Pas dels Lladres (2665m) seguint la carena cap al sud

El camí és ben fresat i marcat, no trobem ningú pujant per aquesta vessant nord

Ja som dalt la carena. Ara la seguirem en direcció nord i en molt pocs minuts arribem al Puigmal

Cim del Puigmal (2910m)

Perfectes vistes dels tres següents pics que ens esperen: a l'esquerra el Puigmal de Llo (2801m), al centre el Puigmal petit de Segre (2812) i a la dreta el Puigmal de Segre (2848m)

Els tres cims citats anteriorment ampliats

Puigmal petit de Segre (2812m), hi arribem després d'un ràpid i suau flanqueig, des del cim del Puigmal

Baixem per la vessant nord el Puigmal petit de Segre i m'enfilo fins el Puigmal de segre (2848m)

La carena continua en direcció nord-est completant l'espectacular olla de Núria. Aqui veiem els pics de Finestrelles (2741m), el Puig de Núria (2794m), el Pic d'Eina (2786m) i el Pic de Noufonts (2861m)

Cap al sud, el Puigmal (2910m)

Part del recorregut fet i que farem. A l'esquerra el Puigmal petit de Segre (2801m) i a la dreta el Puigmal de Llo (2801m), cap on ens dirigirem

Vistes cap a la zona de Capcir

Zoom cap al Puigmal (2910m), des del Puigmal de Segre (2848m)

La Rosa, no ha volgut forçar i mentre jo he pujat el Puigmal de Segre (2848m), ella ha anat tirant cap al Puigmal de Llo (2801m). Aqui, gairebé inapreciable, la podem veure al cim

Zoom cap al Puigmal de Llo (2801m) amb la Rosa al cim

Cap allà em dirigeixo, baixo ràpid i arribo a la collada d'Er (2760m). Ara toca pujar, no massa metres, fins arribar al Puigmal de Llo (2801m)

Cim de Puigmal de Llo (2801m), baixem per la seva vessant est pel fil de la carena

Parem un moment per mirar enrere, al centre el Puigmal de Segre (2848m)

Seguim baixant pel llom, ara perdem metres amb rapidesa degut al pronunciat pendent, de molt ben fer

Seguim baixant. Ja començem a veure el fons de la vall

Una mica de fauna, espècie complicada de catalogar, no m'atreveixo a dir si voltor o àliga...

Uns isards que teniem no massa lluny, ens han envadalit, deixant-nos unes boniques imatges. Sens dubte, un dels millors moments del dia

Amalia ha dit...

Bon dia Carles!
Bonica forma de celebrar la diada!
Ja em vaig enrecordar de tu i de la Rosa el dissabte ja...Vam anar a un bosc desconegut per nosaltres del Berguedà a veure si agafàvem alguna cosa, i era tan empinat que vaig pensar en lo ràpid que ho pujaríeu vosaltres i lo que em va costar a mi. A més com no vam trobar res, encara es va fer més dur...
Les fotos dels isards increibles i com us observen! són maquíssims.
Felicitats pels cims! i que plogui! ;)

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Sí Amalia, els isards en aquest entorn milloren molt el paisatge. El tema pujar costes, no et pensis, tot és cosa d'anar fent i amb paciència.
El tema bolets, no pateixis, hi han moltes zones apunt d'explotar, hi haurà bolets per tothom, estan apunt d'arribar dies genials al bosc!
Aviam si aconsegueixo canviar muntanya per ceps D)