15 de març 2014

PIC DE BASTIMENTS I PIC DE LA DONA, VOLTA AL CIRC D'ULLDETER

Alçada mínima: 1975m
Distància: 11,1 km
Temps empleat: 5h20m (contant parades)
Desnivell + : 910m
Desnivell - : 910m

Bonica sortida aquest dissabte al circ de Ulldeter, una zona que feia temps que no visitava, on no havia fet mai cap hivernal. L'objectiu principal era fer el cim del Bastiments (2883m) però al final varem poder tornar per la carena per fer el Pic de la Dona (2704m) i baixar per la Portella de Mentet (2409m), donant la volta al circ per les parts més elevades.

Encara queda força neu, tot i que hi ha zones descobertes a les parts altes degut a les ventades. La pujada no la fem pel Coll de la Marrana (ruta habitual), ens desviem fins als peus de la pala sud on ens calçem els grampons i pujem directament fins el cim, amb molt d'esforç i trams amb forta inclinació.
L'esforç val realment la pena, se'ns obren les vistes del vessant nord amb totes les muntanyes de la zona de Núria, massís del Canigó, Cerdanya francesa i unes comes realment sensacionals, tocades per les pinzellades dels colors blancs de l'hivern.

El temps realment era primaveral, però el vent va arribar abans del que les previsions anunciaven. Dalt del cim i durant tota la carena, el vent fred del nord bufava de forma sostinguda i es feia complicat progressar, per uns moments vaig plantejar-me baixar pel Coll de la Geganta abans d'hora, però al final, sense deixar de bufar, ens va permetre avançar còmodament.

Pirineu oriental, una zona sensacional en la que em vaig adonar, que sortint de Vallter, pots fer i desfer rutes circulars fàcilment, guanyant alçades que volten els 2900m en un ambient de les millors zones d'alta muntanya. De ben segur que hi tornarem!

Mapa del recorregut circular

Sortim d'un parell de curves abans d'arribar al parking de l'estació d'ski Vallter 2000, ens anem enfilant i a l'altre vessant ja veiem vistes cap a la Portella de Mantet (2409m) on tenim previst iniciar el descens final per completar la circular

Anem pujant direcció el refugi d'Ulldeter sempre amb l'espectacular cara sud del Gra de Fajol (2708m) de cara

Refugi guardat d'Ulldeter

Es veu algún alpinista pujant per la canal que porta a la cresta que uneix els dos Gra de Fajol. Impressionant atreviment!

Seguim guanyant alçada, veiem altres muntanyencs que progressen. Tots van a buscar el Coll de la Marrana (2529m) que es veu al fons a l'esquerra

En aquest punt, decidim desviar-nos de la ruta i anar a buscar la pala sud del Bastiments (que es veu al fons) per pujar de manera directe

Progressem costosament pel fort pendent, encara es d'horeta i la neu esta compacte. Des d'aquest punt, bones perspectives del Gra de Fajol (2708m) i el coll de la Marrana a la dreta

Seguim progressant, encara queda pujada i cal agafar-s'ho amb calma. Anem parant a gaudir del bonic paisatge que ens ofereix les alçades

La creu del Bastiments ja és visible. El celatge deixa entreveure que un cop al cim, el vent ens visitarà

Cim del Bastiments (2883m), punt més alt del circ d'Ulldeter

Continuem una mica per la cresta i arribem al conegut piolet, on s'obren noves panoràmiques

Cap a l'oest, la carena que podriem seguir i ens portaria al Pic Freser (2835m) passant per les collades de les comes de Malinfern que es veuen a la part inferior. Al fons el Puigmal (2910m) rei de la zona i les muntanyes que formen l'Olla de Núria

Cap al nord, la carena que podriem seguir i ens portaria al Pic de Bacivers (2845m) ben cobert de neu

Cap al sud, l'espectacular Coma de Freser amb el Puig de Fontlletera (2575m) a l'esquerra i el Balandrau (2584m) al fons

El pirineu de Núria, amb el Pic freser el primer terme seguit del Pic de l'Infern (2869m)

Cap a l'est l'itinerari que seguirem, caranejant fins arribar al Pic de la Dona que es pot veure el centre. Al fons, el Massís del Canigó

Circ de Ulldeter amb els dos Gra de Fajol

Baixem del Bastiments pel seu vessant est. El vent bufa molt fort i és fred, les ratxes sostingudes són empipadores

Enfilem la carena i s'obren nous paisatges. Al fons el Pic de la Dona

Circ de Bacivers i Pic de Bacivers (2845m)

Cap al nord, ja a França, s'obra la bonica Coma de Bacivers amb el Puig de Gallinàs (2624m) al fons

Ja em arribat al Pic de la Dona (2704m). Veiem bona part del recorregut que hem fet amb el Bastiments (2883m) i el Pic de Bacivers (2845m) al fons

Zoom cap al Bastiments, la pala sud per on hem pujat i el llom est pel qual l'hem baixat

Baixem pel vessant est del Pic de la dona a buscar la Portella de Mantet. Ara el paisatge ens ofereix la zona de la Reserva Natural de Mentet, amb el Costabona (2465m) al fons

Zoom cap a la zona on hem estat. A l'esquerra el Gra de Fajol i el Coll de la Marrana. Al centre la pala per on hem pujat per guanyar el vessant sud que ens portaria al Bastiments, que queda a la dreta

Darrers metres abans d'arribar a la Portella de Mentet

Portella de Mentet (2409m) i amb varis itineraris per escollir

Ens calçem les raquetes per començar la baixada directe fins Vallter 2000 pel ben definit Torrent de la Portella