25 d’abril 2015

PUIG DE COMA D'OR (2826m) i PUIG DE FONT VIVA (2673m)

Alçada mínima: 1915m
Distància: 18,5 km
Temps empleat: 6h45m (parades incloses)
Desnivell + : 1140m
Desnivell - : 1140m

Avui he anat a França per tornar a pujar el Puig de Coma d’Or (2826m). Aquest cim li tinc molt apreci, potser perquè cada vegada que hi he pujat me m’ha donat moments molt especials.
Per fer la ruta una mica més “especial”, he decidit fer-la en condicions hivernals, que no hi havia anat mai. Si aquesta zona ja és abrupte sense neu, en un dia com avui on n’hi havia de forma considerable, ja ús podeu imaginar. M’ha deixat embadalit i ha despertat encara més, tot el meu respecte per aquestes muntanyes. I no les tenia totes perquè la meteo, en tot el cap de setmana, només donava una petita treva durant el matí de dissabte, però complint horaris, l’he pogut aprofitar bé.

La idea era sortir del coll de Pyumorens (2915m) i enfilar per la Coma d’en Garcia fins assolir el Coma d’Or (2826m). A partir d’aquí continuar el cordal en sentit sud per baixar a la Portella de Lanós (2468m). Un cop a la Portella de Lanós i amb les sensacions a flor de pell, decidir si pujar el Puig de Font Viva (2673m) o tirar avall pel Bac de Cortal Rossa per completar la circular. Finalment i aprop del migdia, veig que el temps i les forces aguanten i aconsegueixo guanyar el Puig de Font Viva (2673m), un mirador perfecte del massís del Carlit.

El punt negatiu durant tota la jornada ha estat la neu, que no estava en bones condicions per practicar-la. Neu nova i molla, degut a la pluja caiguda la nit anterior, i per acabar-ho d’arreglar, era ben tova perquè amb el cel ennuvolat les temperatures nocturnes no han baixat prou. Amb tot això, l’únic estri que ha funcionat bé ha estat el piulet.

La zona de Porte Puymorens és fantàstica, hi ha multitud de cims per pujar i sensacionals valls per recórrer. Per moltes vegades que hi vagi, sempre queden nous racons per descobrir. Per cert, el desglaç ja fa parlar rius, torrents i rieres, amb la música de les seves aigües, anuncien la primavera a l’Alt Pirineu.

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Surto del coll de Puymorens (2915m) ben d'hora amb el dia ja aixecat. La nit anterior ha plogut i just fer-se de dia s'han obert clarianes

Enfilo per la Coma d'en Garcia seguint una pista per evitar la neu. Al fons es veu el pic de Querforc (2585m) pel que passaré pel costat

Pic de Querforc (2585m)

Un cop superat el Pic de Querforc (2585m) entro en aquest magnífic pla ben nevat i ja veig la Portella de la Coma d'en Garcia davant meu

De tant en tant val la pena mirar enrere

Sóc a la Portella de la Coma d'en Garcia, des d'aqui es veu el pla per on circulava fa res. A la dreta el Pic de Trespunts (2634m), el seu nom el defineix molt bé. A les pales de neu de la dreta s'hi veu alguna purga, allaus de petites dimensions

Pic de Trespunts (2624m), quedarà pendent per un altre dia

Per primera vegada veig el principal objectiu del dia al fons de la imatge: el Puig de la Coma d'Or (2826m). A la seva esquerra, la cresta que porta al Puigpedrós de Lanós (2843m). Ara toca baixar uns metres i fer una mica de flanqueig. En aquesta zona hi ha ben poca neu

Cap al nord la bonica Vall de Bésines dins de França. Al centre el Pic de l'Estagne (2615m) a la dreta el Pic d'Aragnol (2519m), enmig d'ells, la Portella de Bésines (2333m)

Arribo a l'estany de Coma d'Or (2466m) que ja ha començat el seu desglaç

Cada vegada tinc l'objectiu més aprop. No em canso de mirar la cresta que separa els dos cims, amb passos complicats que requereixen corda i coneixements d'escalada

Zoom cap a la Portella Roja: el petit coll que separa el Puigpedrós de Lanós (2842m) del Coma d'Or (2826m)

Inmens Puigpedrós de Lanós (2842m)

Mirada enrere per desfer el recorregut fins la Portella de la Coma d'en Garcia amb el Pic de Trespunts (2624m) al damunt

Cada vegada tinc més aprop el Puig de la Coma d'Or (2826m)

He arribat dalt el cordal, em queda aquest petit tram de cresta per fer cim, tot i que hi ha un punt que no és gens fàcil de passar per lo estreta que queda la cresta

Dificultats superades. Puig de Coma d'Or (2826m)

Espectacular el vessant sud del Puigpedrós de Lanós (2842m) i la cresta fins el Coma d'Or (2826m)

Vall de Bésines amb el Pic d'Auriol (2695m) a la dreta

Tot el recorregut desfet fins la Portella de la Coma d'en Garcia

Massís del Carlit (d'esquerra a dreta): Pica del Carlit (2921m), Coll dels Andorrans (2749m), Pic de la Serra de les Xemeneies (2878m), Pic de Collroig Oriental (2804m), Pic de Collroig Occ. (2833m)

Zoom cap al Carlit (2921m), la imatge parla per si mateixa

Mirada cap a l'estany de Lanós completament glaçat encara. Amb tots els seus grans cims que guarden la zona

Zoom cap al Puig de la Grava (2671m) en primer terme , darrera seu el Puig de la Cometa (2763m) i el Puig Peric (2810m) a la dreta

Zoom cap al Puig Peric (2810m)

Sector Portella d'Orlú, al fons Pic d'Esquena d'Ase (2706m)

Toca desfer la cresta, la qual per mi és més complicat. Hem de saber que el perill del recorregut canvia en funció del seu sentit, per això sempre que ens aventurem a un pas complicat abans haurem d'estudiar i tenir clar, si serem capaços de poder-lo desfer

El pas complicat que no permet el més minim error

Hi ha un bon pati a banda i banda

Espectacular el Circ del Pedrós als peus del Puigpedrós de Lanós (2842m)

Continuo pel cordal i em trobo aquest punt elevat sense identificar als mapes. Un servidor enmig del Puig de Coma d'Or (2826m) i el Puigpedrós de Lanós (2842m)

Aquest és el cordal que tinc que seguir. En primer terme trobem el Pic de Cortal Rossa (2692m) on pararé un moment, en segon terme el Puig de Font Viva (2673m) i al fons la Serra de la Portella de Bac d'Ortella. He iniciat el descens cap a la Portella de Lanós (2468m)

Coma Rossa, per on més tard passejaré plàcidament

Continuo circulant enmig de sender fresat i sense neu en direcció la Portella de Lanós (2468m) i el Puig de Font Viva (2673m) proper objectiu

Zoom cap al Puig de Font Viva (2673m) i el recorregut per arribar-hi. Primer tindré que pujar per aquest llom per guanyar el cordal i després em dirigiré cap al bony de l'esquerra que és el cim. Al mapa marca sender però per evitar la neu no l'he seguit, per això he pujat per aquest llom, perquè és on hi ha menys neu

Darrers metres abans d'arribar al Puig de Font Viva (2673m)

Puig de Font Viva (2673m) que visito per primera vegada. Al fons despunta el Carlit (2921m)

Serra de la Portella de Bac d'Ortella al complet

Puig de Coma d'Or (2826m) vist des del Puig de Font Viva (2673m) i baixada fins la Portella de Lanós (2468m) que queda amagada

Espectacular l'estany de Lanós encara ben glaçat

Carlit (2921m) i Serra de les Xemeneies des del Puig de Font Viva (2673m), genial mirador d'aquest massís

Ja estic de baixada, deixo al fons el Puig de Font Viva (2673m)

El desglaç amb força des de cotes altes

Portella de Lanós (2468m) i avall a través del Bac de Cortal Rossa

He arribat a Coma Rossa, un perfecte pla encara nevat on l'aigua circula sota la neu. Parada a menjar i descansar una mica

Les aigües de la Coma Rossa es deixen entreveure amagades per l'abundant gruix de neu

El Rec de Cortal Rossa baixa amb molta energia, estarà molt dies baixant amb bon cabal

Pla per on passa el rec de Cortal Rossa, amb el Pic de Fontfreda (2738m) al fons

No m'he trobat ningú en tot el dia, jornada per desconectar la ment. Tanta solitud m'ha permés aixecar algún que altre mufló

I també isards...

Arribo a la cabana de Cortal Rossa. Dins només hi ha una mica de llenya i una cadira, però pot ser útil per salvar algún ensurt

Aqui es veu la pista per la qual transito vorejant la muntanya, el Fontfreda (2738m) sempre de cara

Arribo en un punt on puc divisar l'entrada sud del túnel de Puymorens, darrera seu s'endinsa l'esplèndida Vall de Campcardós, la qual vaig visitar fa quinze dies

També apareix el petit i bonic poble de Porte Puymorens

En aquesta zona s'hi produeixen bastants allaus degut a la inclinació dels seus vessants. En algún punt, han ubicat xarxes que aturen els allaus, ja que poden produir algún accident tant al poble de Porte Puymorens, com a la carretera que puja el port

Ja li acabo de donar la volta a la muntanya i veig la zona on tinc el cotxe estacionat. Darrers metres de ruta en un dia en què el temps ha aguantat. Són les 16:10h de la tarda!

Ramon ha dit...

Es fantàstic que algú penji una ruta tan acurada, amb tantes fotografies de qualitat i explicatives.
Gràcies.

Marc ha dit...

Bona ruta, enhorabona. L'any passat la vaig fer gairebé idèntica tot i que sense neu.
Per cert, el bony que no té nom el vam batejar com a Coma d'Or SSE, jajaja!!!

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Moltes gràcies als dos Ramon i Marc! vaig passar una bona jornada i tenia ganes de visitar la zona en condicions d'hivern, va valdre molt la pena.