10 de gener 2015

PIC DE BASTIMENTS (2881m) - PIC DE FRESER (2835m) - PIC DE L'INFERN (2869m) hivernal

Alçada mínima: 2090m
Distància: 11,3 km’s
Temps empleat: 6h30m (parades incloses)
Desnivell + : 1090m
Desnivell - : 1090m

Com cada any, hem tornat al pirineu oriental a fer una hivernal amb recorregut circular. Hem escollit la zona de Vallter que ofereix moltes possibilitats. Ja feia temps que tenia ganes de fer aquesta ruta a l’hivern, que transita durant hores en alçada enllaçant quatre cims que ofereixen perspectives diferents de tot el pirineu oriental tant català com francès.

La ruta comença just abans d’arribar dalt l’estació d’ski de Vallter 2000, pujada seguint el Gr11 fins el refugi d’Ulldeter i d'aqui, fins el Coll de la Marrana per enllaçar amb l’eterna pala que ens durà al punt més elevat del dia: el Bastiments (2881m), des d’aquí seguirem el fil de la carena per l’aresta baixant i pujant novament fins el Pic de Freser (2835m) i repetint novament fins arribar al Pic de l’Infern (2869m). La baixada la farem el coll que hi ha entre el Pic de Freser i el Pic de l'Infern per la zona dels aigols podrits anant a buscar el Gr11 que ens durà novament al Coll de la Marrana (2529m).

Dia amb visibilitat excel·lent i temperatures plenament primaverals degut en bona part a la marcada inversió tèrmica d’aquests dies, el mar es podia divisar amb claredat.. De fet, massa calor pel meu gust. La neu encara abunda i està en perfectes condicions, tot i que cap al migdia la calor la fa més difícil de practicar. Material d’hivern imprescindible.
La ruta no presenta masses dificultats, caldrà extremar les precaucions en el fort pendent que hi ha per pujar el Pic Freser i durant el curt flanqueig pel vessant nord que ens durà a l’aresta per guanyar el pic de l’Infern. En aquest darrer punt, ubicat a nord, ens trobem un tram curt d’uns 100m de flanqueig molt exposat i en ple pendent amb neu molt dura. Si hi ha passat algú abans i ha obert traça ens serà de gran ajuda.

Referent a les vistes, cal dir que les panoràmiques que ens ofereix la ruta són espectaculars: cims com els Gra de Fajol, Pastuira, Balandrau, Puigmal, Nou Creus, Finestrelles, Olla de Núria, Massís del Canigó, Massís de Madres o les sensacionals comes que no deixaran ningú indiferent: Coma de Freser, Coma de Bacivers, Carança, Coma de Vaca... perspectives fantàstiques a 360º i diferenciades a cada un dels cims.

La muntanya a l’hivern és sensacional, l’alçada, el panorama fred i hivernal tenyit de blanc i el silenci d’hivern, transporten al muntanyenc en un entorn diferent on totes les vistes que ofereix la mirada posa la pell de gallina.

Seguirem pendents de tenir uns hiverns blancs i poder gaudir-ne com mai!

Mapa del recorregut

Són quarts de nou, aparquem abans d'arribar dalt l'estació d'ski Vallter 2000, la lluna encara ens acompanya. Els Gra de Fajol al fons

Enfilem la curta pujada fins el Refugi d'Ulldeter, de seguida trobem neu dura que fa que ens calçem les raquetes. Els Gra de Fajol sempre de cara, els bordejarem per la dreta

Refugi guardat d'Ulldeter

Anem guanyant alçada progressivament fins el Coll de la Marrana. A la nostra dreta, al fons, veiem el Bastiments (2881m), punt més alt del dia

Ja hem canviat els grampons per les raquetes, neu dura i fort pendent fins el Coll de la Marrana

Coll de la Marrana (2529m), veiem l'àmplia pala que ens queda fins el Bastiments (2881m) a la dreta. A l'esquerra despunta el Pic de Freser (2835m) i darrera seu, el Pic de l'Infern treu la punta gairebé inapreciable

Zoom cap al Pic de Freser (2835m)

Guanyant alçada per la llarga i costeruda pala cap al Bastiments (2881m), al fons el Coll de la Marrana (2859m) i el Gra de Fajol (2708m)

L'espectacular Coma de Freser i els seus cims amb el Balandrau (2584m) al fons. Molt tràfic de gent pujant el Bastiments, alguns com nosaltres, altres fent esquí de muntanya i també alguns amb bicicleta!

Cim de Bastiments (2881m), punt més alt del dia

El Massís del Canigó al fons amb visibilitat perfecte

Cap al nord-est, el recorregut que varem fer l'any passat, que passa pel Coll de la Geganta (2611m) fins el Puig d'Ombriaga (2634m) i el Pic de la Dona (2704m), al fons el Canigó

Al nord el Circ de Bacivers amb el Pic de Bacivers (2845m)

Cap al sud, la Coma de Freser amb el Balandrau

El recorregut que seguirem: baixada fins les Collades de les Comes de Malinfern (2705m), pujada fins el Pic de Freser (2835m), baixada novament fins el coll i pujada i flangueig fins el Pic de l'Infern (2869m). El Puigmal (2910m) despunta al fons

Perdent alçada en un dia espectacular

Som a les Collades de les Comes de Malinfern (2705m), deixem el Bastiments (2881m) darrera nostre i seguim fent camí

Des d'aquest punt, pujada directa cap al Pic de Freser (2835m)

El pendent es fa notar i cal parar atenció. El Bastiments de fons

Sempre que podem intentem circular per l'aresta per tenir totes les vistes controlades

Pic de Freser (2835m) parem a esmorzar tranquil.lament, sense vent i amb bona temperatura. Si no fos per la neu, ningú diria que som a l'hivern

Pic de la Dona (2704m) i Bastiments (2881m) des del Pic de Freser (2835m)

Pic dels Gorgs (2851m) i Pic de l'Infern (2869m) des del Pic de Freser (2835m)

Aqui s'ens obra el nou tram a seguir. Baixada fins el coll (no surt indentificat als mapes) que també ens servirà per iniciar el descens, pujada i flanqueig fins guanyar l'aresta que porta al Pic de l'Infern (2869m)

Arribats al coll ens separem amb la Rosa, ella prefereix començar a baixar cap els Aigols Podrits, encara queda molta ruta i la duresa del recorregut és fa notar. Jo me'n vaig al Pic de l'Infern (2869m)

Després de guanyar algún resalt, arribo al tram de flanqueig amb neu dura que em situarà a l'aresta

Ja sóc a l'aresta, davant meu mateix, el Pic dels Gorgs (2851m) al qual després m'acostaré a fer el fet. Al fons a l'esquerra el Coll de la Marrana (2529m)

Tram final fins el Pic de l'Infern

Pic de l'Infern (2869m), ja feia masses anys que no el visitava

Cap a l'oest, el cordal que ens portaria als cims de l'Olla de Núria, el Pic de Noucreus (2799m) al centre i el Puigmal (2910m) al fons

Cap al nord, la Capçalera de la Vall de Carançà a França

Cap a l'est, gran part del recorregut desfet. D'esquerra a dreta: Bastiments (2881m), Collades de les Comes de Malinfern (2705m), Pic de Freser (2835m) i recorregut fins el Pic de l'Infern (2869m)

Coma Mitjana amb el Pic de Bacivers (2845m), el Bastiments (2881m) i el Massís del Canigó al fons

Cap al sud, la Muntanya de Montserrat i el Torreneules (2711m) tot i que no n'estic segur

Un dia de visibilitat boníssima, al fons fins hi tot s'aprecia el golf de Roses i el mar! bonic contrast entre la neu de la muntanya i el blau del mar

Ja estic de baixada, m'he acostat al Pic dels Gorgs (2851m) i ja he fet el flanqueig

Espectacular i ben innivada Coma de Bacivers, no em canso de mirar-la

Baixo ràpid per anar a trobar-me amb la Rosa. Ara hem de flanquejar cap a l'est sense perdre massa alçada fins arribar al Coll de la Marrana (2529m) que ja es veu al fons amb el Gra de Fajol (2708m) damunt seu

Ja ens hem trobat amb la Rosa, anem flanquejant, som al migdia i circulem en vessant solei, fa massa calor per l'època. Al fons el Pic de Freser (2835m)

Espectacular la zona dels aigols podrits, al fons el Coll de Tirapits (2784m) que enllaça la travessa Vallter-Núria. Lloc de pas del Gr11

Mirada cap al sud per gaudir de l'horitzó

Ja som novament al Coll de la Marrana (2529m), començem el darrer tram del descens

Pic de la Dona (2704m) a l'esquerra i Portella de Mentet (2409m) a la dreta

Gel persistent als vessants obacs

Ja veiem el refugi d'Ulldeter, al fons Roca Colom (2510m) a la zona del Costabona