23 de gener 2015

TRAVESSA FRARES ENCANTATS - LES AGULLES a Montserrat

Alçada mínima: 716m
Distància: 7,7 km’s
Temps empleat: 4h30m (parades incloses)
Desnivell + : 750m
Desnivell - : 750m

El vent ens ha espatllat la sortida pirinenca d’avui, sort que al costat de casa tenim la mai oblidada muntanya de Montserrat, que presenta múltiples rutes per no avorrir ningú.
Ja feia temps que tenia ganes de fer la travessa dels Frares Encantats i les Agulles, una ruta tècnica amb nombrosos punts on cal parar atenció i estar acostumat a les grimpades. Aquests factors de risc, fan que la zona sigui poc visitada per les multituds i realment val la pena.
Sortim de l’aparcament del Coll de Can Maçana i fem un flanqueig pel vessant nord pel Gr172 fins deixar-lo, guanyar alçada i arribar al Coll de Port. En aquest punt comença la travessa dels Frares encantats i seguirem marques blaves fins el Portell Estret, on continuem amb la travessa de les Agulles mitjançant marques vermelles fins la Portella, on enllacem amb el Pr C-78 fins al punt d’inici.
Excepte al tram d’inici i el final, la ruta es desenvolupa en un trencacames constant de pujades i baixades per les nombroses canals que queden a la base dels grans blocs de pedra que formen les zones dels Frares Encantats i les Agulles. Algunes d’aquestes canals, estan equipades amb cadenes, cordes, escales i punts d’anclatge degut a la seva verticalitat. De tant en tant, sortim a zones obertes que són uns miradors excel·lents per tot el que ofereixen: la pròpia muntanya de Montserrat, gran part dels Pirineus al nord i les muntanyes del Litoral fins al mar mirant a sud, amb una enorme caiguda sota els nostres peus. Per això, tot i no tenir molta distància ni desnivell, la ruta és exigent.

Ara ja coneixem una miqueta més aquesta sensacional muntanya de Montserrat, que emergeix del no res i que enamora amb les seves formes. Ens sentim privilegiats de tenir-la ben aprop i de que encara ens quedin molts racons per descobrir-hi. Tornarem a Montserrat!

Mapa del recorregut

Mapa de perfil

La ruta comença flanquejant pel vessant nord pel Gr-172. De seguida ens trobem una taula d'orientació que ens identifica bé els cims pirinencs

La Tossa d'Alp (2587m) a l'esquerra i el Puigllançada (2409m) al centre

Al Collet de Guirló, seguirem direcció el Monestir de Montserrat. Veiem el camí que porta al refugi Vicenç Barbé pel qual tornarem

La Roca Foradada i la Cadireta a l'esquerra, el sender passa ben bé per sota la Cadireta

La Cadireta vista ben bé des de sota

Seguim flanquejant per sender còmode, ja veiem la roca del Bisbe (1125m)

En aquest punt deixem el Gr-172 i ens dirigim cap a Coll de Port guanyant alçada

Val la pena aturar-se per contemplar les vistes cap al nord que van des de Marganell, passant per Manresa i fins els pirineus

Estem a la base del Bisbe (1125m), zona dels Bisbes Encantats que creuarem més tard per les parts elevades al vessant sud

El fresat camí que ens portarà a Coll de Port (974m)

Coll de Port, aqui comença la part dels Frares Encantats. Seguirem marques blaves fins el Portell Estret

Primer tram compromés i entretingut del dia, millor pujar-lo que baixar-lo

Bons ferratges i punts de suport

A l'esquerra l'Agulla Vista (1043m), al fons les roques dels Aurons (1180m) i l'Esfinx (1169m) a la dreta

Pujada i baixada constant de canals a la zona dels Frares Encantats

L'Enclusa (1103m), perfecte com ella mateixa

Mirada cap a l'Est on es divisa bé la zona dels Ecos

Som als peus del Frare Gros (1144m) i trobem un altre pas ben entretingut amb corda

Pas de la finestra, haurem de passar per sota aquesta roca

Zona d'obertura cap a la direcció on seguirem, la Monja a l'esquerra, el Lloro al centre i el Bisbe a la dreta

Una altra mirada general a la zona dels Frares Encantats, zona sud

Pujada amb molta pendent per la canal que passa entre el Lloro i la Monja. Al fons s'eleva el Dit (1062m)

Obertura cap al nord entre el Lloro i la Miranda del Lloro, al fons el Montcau i la Mola a St. Llorenç del Munt, als peus el Bages

Arribem al Coll d'en Xandri, la Nina (1082m) i la Boleta Foradada (1080m), cap allà anem

Obertura cap al nord entre la Nina i la Boleta Foradada

Anem flanquejant la base de les grans roques dirigint-nos a la zona del Morro Pla

Mirada cap al sector de les Agulles on anirem properament, abans però tenim que arribar al Portell Estret (1008m). Al centre la Tri-roca (1084m) i la Mà (1098m)

Entre canal i canal trobem trams que cirulen dins del bosc

Ja som al Portell Estre (1008m), aqui s'acaba la travessa dels Frares Encantats. Tenim l'opció de baixar en direcció sud fins el Refugi Vicenç Barbé o seguir caranejant fent la travessa de les Agulles. Escollim la segona opció. A partir d'ara canviarem les marques blaves per vermelles

Guanyem una mica d'alçada i mirant enrere veiem la Boleta i l'Ànec

Mirada cap al sector dels Frares Encantats. D'esquerra a dreta: El Bisbe, Centenar, i en primer terme, la Boleta i l'Ànec i la Roca sense nom tapades per la vegetació

Continuem pujant i baixant canals amb trams equipats en aquest sector de les Agulles

Nova obertura cap al nord entre la Tri-roca i la Mà

Parem a esmorzar en un bonic pla contemplant la bellesa de la Bessona inferior

En aquest punt circulem en alçada i podem gaudir d'excel.lents miradors en totes direccions

Sota nostra veiem la Cadireta i la Roca Foradada, ara en perspectiva aèria

El rei del Pirineu Oriental, el Puigmal (2910m) amb un vessant sud ben nevat

Ja hem creuat les Bessones

Des d'aquest punt, al centre de la imatge veiem Can Maçana, lloc on hem començat aquesta bonica circular. Encara ens queda una bona estona per arribar-hi. El Ninet en primer terme

Rocs dels Aurons entrant a la zona dels Ecos

Mirada enrera zona les Agulles. D'esquerra a dreta: Bessona Superior, el Pingüí a la part inferior de la imatge, darrera seu la Bola de Partió. Al fons l'Ou de Colom, el Morro Pla i la Nana

Seguim a la zona de les Agulles. D'esquerra a dreta: la Bandereta, l'Agulla dels Espeòlegs, l'Esperó Nord, la Saca Gran, Roca Podrida, l'Agulla de l'Arbret, la Filigrana, la Panxeta, la Boteruda i la Bessona Superior

Nova zona per degustar les vistes cap al sud. Al fons brilla el mar en un dia de bona visibilitat

Darrer tram equipat del dia i un dels mes compromesos degut a la seva verticalitat. En aquest cas millor pujar-lo que baixar-lo. Ens tocarà baixar-lo...

Nova zona de bosc enmig de roures baixant cap a la Portella

Ja som a la Portella (883m), en aquest punt podem contemplar l'espectacular Roca Gran de la Portella (933m)

A la Portella, acabem la travessa de les Agulles i enllaçem amb el Pr C-78 fins a Can Maçana.

Raymon ha dit...

Molt interessant aquesta sortida per Montserrat amb molt d'encant, un lloc que realment cal visitar amb aquestes roques i pedres tan peculiars.

Bonica excursió, i molt bon report, un dels llocs que tinc pendent d'anar-hi.

Graciés per compartir-ho

Unknown ha dit...

Us felicito per aquest reportatge tan ben fet. Un lloc preciós però molt perillós. Montserrat un lloc de una gran bellesa. Cada roca té el seu encant amb unes vistes espectaculars. Podem veure la creació amb formes sorprenents que ens cautiven. De nou moltes felicitats!!!!

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Gràcies Raymon i Maria. No dubteu el dia que volgueu visitar-lo avisar-me per preparar una excursió que realment valgui la pena i ús pogueu emportar un bon record.