08 de març 2015

LA SERRA DELS TOSSALS

Alçada mínima: 1170m
Distància: 16 km
Temps empleat: 5h (parades incloses)
Desnivell + : 839m
Desnivell - :  839m

Bonica excursió a tocar de Berga, el meu poble natal. La Serra dels Tossals, un indret poc conegut per molts excursionistes, potser perquè per la vora hi ronden grans com els Rasos de Peguera, la Serra de Busa, el Verd... que generen més atractiu, però a la seva manera, és un indret magnífic.

Feia més de 20 anys que no hi pujava, hi tenia pendent una volta completa i avui ha arribat el dia. Com sempre que puc, hem fet una circular. L’anada flanquejant pel seu vessant nord en direcció oest, enmig d’una frondosa fageda. La tornada, circulant pel cordal i vessant sud enmig de pineda de pi roig en direcció est, aprofitant per pujar al seu punt més elevat: el Tossal de Vilella (1527m).

La ruta ofereix vistes privilegiades cap a tot el sector nord de Busa, Port del Comte, Serra del Verd, Pedraforca, Cadí, Ensija, Rasos de Peguera, Garreta... i cap al sud els boscos de Taravil, Capolat, Montserrat... encara que avui l’anticicló ens ha deixat una calitja cap al sud, que ens ha privat de les vistes de llarg abast.
El recorregut està molt ben indicat, seguint marques de varis colors en funció on vulguem dirigir-nos. El sender que circula per dalt el cordal és ampli i gens exposat, ofereix diversos miradors que ens aniran canviant les perspectives de les muntanyes i seran bons al·licients durant el recorregut.
Remarcar que el darrer tram de ruta passa pel Santuari dels Tossals, en ruïnes, però és un indret molt bonic per seure-hi una estona i deixar fluir el pensament enmig de bonics paisatges.

Una ruta molt bonica i diria que apte per gent poc avesada a la muntanya. Poc desnivell i també presenta varies alternatives per allargar-la o escurçar-la en funció de cadascú. Apa doncs, ús animo a descobrir la Serra dels Tossals!

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Iniciem la circular a la boca sud del túnel de la Mina, a la carretera que va de Berga a Sant Llorenç de Morunys

De seguida trobem informació de cap on hem d'anar

Escollim la opció de fer l'anada pel vessant nord que circula a mitja alçada enmig de fageda amb boix

Ens agrada passejar per fageda

Cap al nord ja veiem els Rasos de Peguera amb les punxes del Roc d'Uró (1980m) i el Cim d'Estela (1862m)

Arribem a la pujada dels Matamatxos, que per nosaltres serà baixada. Sempre amb fageda i boix

El Roc de les Monges (1415m) del qual passarem ben aprop

El camí està molt ben senyalitzat i fresat

El Mas Vilella, en aquest punt sense arribar a baixar-hi, ens dirigirem direcció sud per anar a enllaçar amb el Gr1direcció el Pla de Taravil

Arribem un pal indicatiu. Veiem que en aquest punt podem escurçar la ruta en direcció la Font de la Salut, nosaltres seguirem direcció sud cap a Cal Beltran on tampoc hi arribarem

Sempre circulant pel vessant nord i enmig de faig

Arribats al Serrat de les Bassetes, deixem el Gr1 que baixa a Cal Bertran i el Pla de Taravil i ens enfilem per un corriol que ens portarà al cordal dels Tossals on enllaçarem novament amb el Gr1 una mica més al nord. Arribats al cordal, el paisatge s'obre definitivament: l'espectacular Serra de Busa al Solsonès

La Serra de Cadí

El Pedraforca (2506m)

Anem circulant pel cordal en direcció est. Ara parem a mirar les vistes del vessant sud

Pla de Taravil i Cal Bertan

Al vessant sud, canviem el faig pel pi roig

La masia de Sant Quintí i la seva ermita

Ja veiem el Tossal tde Vilella (1527m), on ens hi arribarem. Punt més alt del dia i de la Serra dels Tossals

Sensacional Serra de Busa. El Port del Comte a la dreta

Port del Comte, on la neu fon ràpid

La Serra del Verd amb el Cap del Verd (2284m)

Novament la Serra de Cadí

Roc d'Uró (1980m) i Cim d'Estela (1862m). Som al Coll del Bosc de Casòliba, en aquest punt deixem el Gr1 per anar a pujar el Tossal de Vilella (1527m). El recorregut fa un flanqueig del Tossal de Vilella pel vessant nord que és per on hi pujarem

Vessant nord comporta novament fageda. En aquest punt, exemplars de grans dimensions

Les vistes des del Tossal de Vilella (1527m) són les mateixes d'abans. Deixo aquesta bonica imatge del Roc de les Monges (1415m)

Serra dels Tossals: cap on anem

Serra dels Tossals: d'on venim

Arribant al Mal Pas de Runers a la zona de Runers. Simplement consisteix en travessar una rasa sense cap complicació

Novament circulant enmig de pi roig

Els miradors ens van donant bones perspectives de la Serra dels Tossals

Ja veiem el Santuari dels Tossals a l'esquerra. Al fons els Cingles de Queralt

Capolat als nostres peus mirant cap al sud. Els seus boscos són un paradís pels boletaires

El que queda del Santuari dels Tossals

Edificació metal.lica amb una campana a la part superior que representa el campanar. Sens dubte un indret molt bonic

Algú volava pel cel d'aquest dia de meteo sensacional

Arribats al Santuari dels Tossals, ens despenjem de la Serra dels Tossals enmig de fageda en descens continuat fins el punt d'inici del recorregut

Anònim ha dit...

Bonica excursió a la serra dels Tossals amb bones fotografíes.
He tingut la sort de fer-la i entinc un bon record.
Felicitats!!!

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Moltes gràcies! una volta molt variada i atractiva. En aquest petit país, tenim molta muntanya i mai s'acaben els indrets per conèixer, encara que siguin aprop de casa.