31 de desembre 2016

HIVERNAL AL PICS DE LA DONA, BACIVERS, BASTIMENTS I GRA DE FAJOL


Alçada màxima: 2883m
Alçada mínima: 2150m
Distància: 13,1 km
Temps empleat: 6h (parades incloses)
Desnivell + : 1213m
Desnivell - : 1198m


Pic de la Dona (2704m) – Puig d’Ombriaga (2634m) - Pic de Bacivers (2845m) – Pic de Bastiments (2883m) – Gra de Fajol (2708m)


Sensacional sortida d’alta muntanya per acabar l’any, i de quina millor manera que fent el que més m’agrada. Tot va sorgir d’una idea d’en Miguel Cañameras en una ruta que va fer fa un parell de setmanes abans a la zona d’Ulldeter al pirineu oriental. Sempre és bo contrastar informació amb altres muntanyencs de nivell, ja que totes les idees poden ser interessants. La zona acumula força neu i m’ofereix la oportunitat de poder fer cinc cims, dos dels quals estaven pendents fins ara.

Així doncs, en el darrer dia de l’any em llevo ben d’hora encara de nit, amb tota la incertesa de qualsevol aventura i il·lusionat per les vivències que m’esperen, vaig cap a l’estació d’esquí de Vallter 2000, punt d’inici del recorregut. 
La ruta guanya alçada en sentit nord fins la Portella de Mentet (2409m) i després em vaig enfilant per un ampli llom fins el Pic de la Dona (2704m), poca neu en aquesta zona assoleiada, on no he utilitzat les raquetes fins poc abans d’arribar al Pic de la Dona (2704m). A partir d’aquí vaig a buscar el Coll de la Geganta (2611m) passant pel Puig d’Ombriaga (2634m), que es tracta d’un petit bony enmig del cordal que gairebé passa desapercebut.
Arribat el Coll de la Geganta (2611m) veig que hi ha plaques de gel i tenint en compte que em disposo a fer un flanqueig per endinsar-me al Circ de Bacivers, em calço els grampons. Un cop superada una zona plana que acumula molta neu dins la Coma de Bacivers, comença la feixuga pujada al Pic de Bacivers (2845m) amb algun tram de neu discontínua. Després tenim l’aresta que uneix el Pic de Bacivers (2845m) i el Pic de Bastiments (2883m), amb bones vistes, sense complicacions a excepció de l’últim tram que és molt dret i amb neu més dura, on potser és millor utilitzar els grampons per guanyar amb seguretat. 
La baixada del Pic de Bastiments (2883m) la faig pel recorregut habitual fins el Coll de la Marrana (2539m), després enfilo els gairebé 200m de desnivell constant i amb pendent moderat fins el Gra de Fajol (2708m). Desfent el camí arribo novament al Coll de la Marrana (2539m) i d'aqui, salto al Circ d’Ulldeter. En aquest punt em desvio a l’esquerra agafant com a punt de referència les ruïnes de l’antic refugi d’Ulldeter que em guiarà fins a la zona de pistes que em portaran al punt d’inici.

Igual que les darreres setmanes, les humitats segueixen molt baixes i l’estat de la neu és molt bo, això evita problemes de cara al migdia. La part negativa és que sinó neva aviat la neu que queda fondrà ràpid, ja que la inversió tèrmica fa que no refredi prou durant la nit i durant el dia les temperatures s’elevin més de lo normal. Igual que la darrera sortida al Puigmal, gens de vent dalt dels cims i tota l’estona del món per jugar a identificar muntanyes i degustar perfils.

Avui hi havia molta gent per la zona, Vallter 2000 tenia preparades activitats per acomiadar l’any. El recorregut habitual pel Coll de la Marrana (2539m) fins el Bastiments (2883m) també acumulava senderistes i esquiadors de muntanya durant bona part del dia. Com ja esperava, al Pic de Bacivers (2845m), molt menys freqüentat, no hi havia ningú i m’hi he pogut recrear, esmorzant tranquil·lament, prenent noves perspectives dels cims veïns i fins hi tot preparant una petita felicitació pel nou any per compartir a les xarxes socials.

Així doncs, despedeixo l'any enganxat al meu estimat pirineu i desitjant que la força persisteixi per poder-me seguir endinsant en aquestes muntanyes que em tenen el cor robat.


Mapa de recorregut





Mapa de relleu





Arribo a Vallter 2000 a les 8:30h i el pàrking ja presenta bona presència de esquiadors i excursionistes. Més gent de la que pensava trobar-me, almenys a primera hora del matí




Surto i de seguida em vaig enfilant cap a la Portella de Mentet (2409m). Després d'uns metres guanyant alçada ja veig al fons a l'esquerra el Gra de Fajol petit (2565m) i el Gra de Fajol (2708m) al centre al fons, treient el nas darrera del Puig dels Lladres (2365m)




Neu dura abans d'arribar a la Portella de Mantet (2409m), no hi ha massa inclinació, ho faig sense calçar-me ni grampons ni raquetes sense problemes




Portella de Mantet (2409m), frontera amb França. La imatge mostra la Reserva Natural de Mantet al vessant francès amb el Pic del Senyor (1972m) pelat de neu al fons




Posterior pujada cap al Pic de la Dona (2704m) amb molt poca neu, aquest vessant assoleiat i tants dies sense nevar, li ha passat factura a la neu




Vaig guanyant alçada i les vistes van millorant. Ja puc veure el tram final de la volta que fa poc he iniciat. A l'esquerra el Gra de Fajol (2708m), al centre el Coll de la Marrana (2539m) per on faré la baixada final i a la dreta el Pic de Bastiments (2883m)




Superat un primer resalt on s'aplana una mica el terreny, ja puc veure el darrer tram de pujada fins el Pic de la Dona (2704m). A mitja pujada em calçaré les raquetes per pujar més còmodament. Al fons a l'esquerra destaca el segon cim del dia, el Bacivers (2845m)




Cim del Pic de la Dona (2704m), és un cim bastant freqüentat però puc degustar de les vistes en solitari perquè sóc el primer excursionista en arribar-hi. En aquest punt ja puc veure gran part del recorregut que em tocarà seguir. En primer terme el cordal a seguir, que passant pel Puig d'Ombriaga (2634m) em portarà al Coll de la Geganta (2611m) per entrar a la Coma de Bacivers. A l'esquerra el Bastiments (2883m), a la dreta el Bacivers (2845m) i també l'aresta que recorreré entre ells. Al fons a l'esquerra despunta el Torreneules (2713m)




Cap a l'est les muntanyes de la zona del Costabona (2465m) que ara analitzaré millor




Zoom de l'anterior imatge. A l'esquerra lleugerament centrat la Roca Colom (2506m), darrera seu la piràmide del Costabona (2465m), una mica més al fons a la dreta destaca el Bassegoda (1373m) també amb forma piramidal i al fons de tot lleugerament a la dreta, el Santuari de la Mare de Déu del Mont també amb forma piramidal




Una mica més al nord-est el Massís del Canigó (2786m)




Deixo el Pic de la Dona (2704m) i segueixo caminant pel llom en busca del meu següent objectiu: el Coll de la Geganta (2611m), que queda justament a la base del Bastiments (2883m). A partir d'ara aniré alternant raquetes amb grampons




Vistes cap al segon cim del dia, el Bacivers (2845m), amb la pala mig nevada que hauré de pujar




Zoom cap al Coll de la Geganta (2611m) i el flanqueig que hauré de realitzar per entrar a la Coma de Bacivers. Potser el tram més delicat del dia degut a la formació de plaques de gel tot i que és un flanqueig bastant curt. Una altra alternativa per escurçar la volta seria pujar al Pic de Bastiments (2883m) pel llom que es veu a la imatge, però això ja ho varem fer en una sortida anterior ara fa alguns anys




Abans d'arribar al Coll de la Geganta (2611m) el cordal guanya una mica d'alçada en forma de turó: és el Puig d'Ombriaga (2634m), gairebé passa inadvertit. Al fons destaquen els dos Gra de Fajol




El meu petit i humil homenatge al Puig d'Ombriaga (2634m)




Inici de la Coma de Bacivers desembocant a terres franceses




Arribat al Coll de la Geganta (2611m) em calço els grampons per realitzar el flanqueig que m'endinsarà a la Coma de Bacivers. Primer arribaré a la zona plana que es veu a la imatge que acumula molta neu, és just on hi ha la cubeta amb el glaçat estany de Bacivers. Serà just abans d'encarar la pala final fins el Pic de Bacivers (2845m)




Capçalera de la Coma de Bacivers que forma el Circ de Bacivers amb el Pic de Bastiments (2883m) tancant el circ. S'intueix la forma circular on hi ha dipositat l'estany de Bacivers amb les seves aigües amagades per la neu i el glaç




Després d'una pujada molt feixuga amb raquetes, buscant les millors zones per terreny amb neu discontínua, arribo al Pic de Bacivers (2845m). Segon cim del dia de caràcter especial ja que és la primera vegada que el visito. Al fons destaca el Canigó (2786m)




Des del Pic de Bacivers (2845m), ja puc veure tot el recorregut per l'aresta que em portarà al Pic de Bastiments (2883m), circulant a cavall entre la Coma de Bacivers i la Coma Mitjana




Part inferior de la Coma Mitjana dins territòri francès




Capçalera de la Coma Mitjana amb el Pic Freser (2834m) i el Pic de l'Infern (2870m) governant la zona. Al centre de la imatge al fons, destaca el Puigmal (2913m) i una mica més a la dreta s'imposa el Pic de Noufonts (2851m) ben nevat




Cap al sud, el recorregut que he utilitzat per arribat al Pic de Bacivers (2845m) amb el Coll de la Geganta (2611m) al centre, la Coma de Bacivers i el Gra de Fajol (2708m) al fons




En circulació per l'aresta que em portarà al Pic de Bastiments (2883m) al qual hi arribaré pel seu cim nord, just on hi ha el piolet (2880m). Encara que sembli una aresta delicada, és molt assequible per qualsevol habituat a bellugar-se per l'alta muntanya. Recomanable utlitzar els grampons en la seva part final degut a la neu dura i la forta inclinació del terreny




Mentre degusto aquesta aresta disfruto com mai dels paissatges a banda i banda. A l'esquerra el Pic de la Dona (2704m), el cordal fins el Coll de la Geganta (2611m), la Coma de Bacivers amb la cubeta que amaga el seu estany. El punxagut Costabona (2465m) treu el nas al fons




Vaig progressant per l'aresta còmodament, ja falta poc per arribar als metres finals




Ja he iniciat el darrer tram de pujada al Bastiments (2883m). Ja s'endevina la cresta que porta del Bastiments (2883m) al Pic Freser (2835m) i al Pic de l'Infern (2870m) tancant la Coma Mitjana. Una altra gran excursió hivernal que vàrem realitzar amb la Rosa ara no fa masses anys i que podeu consultar aquí




Darrers metres abans d'arribar al cim nord del Bastiments (2880m), enmig de neu dura i fort pendent




Cim nord del Bastiments (2880m) on hi trobem el conegut piolet, amb la cresta que porta al Pic Freser (2835m) i Infern (2870m). El Puigmal (2913m), rei de la zona, despunta al fons a l'esquerra




Recorregut que m'ha portat des del Pic de Bacivers (2845m) fins el cim nord del Bastiments (2883m) amb la Coma Mitjana tancant per l'esquerra




Darrera mirada cap a la bonica Coma Mitjana. El Noufonts (2851m) destaca per l'esquerra




La petita aresta cimera que separa el cim nord (2880m) i el cim sud (2883m) del Bastiments




Les vistes de la Coma de Bacivers des de l'aresta són espectaculars. Veiem que és un dels racons més innivats de la zona. A la dreta emergeix el Massís del Canigó




La zona dels Argols Podrits, prolongació de la Coma de Freser. A la dreta el  punt d'enllaç entre Núria i Ulldeter, el Coll de Tirapits. Al fons, el Torreneules (2713m) per l'esquerra i el Puigmal (2913m) per la dreta




Cim sud del Bastiments (2883m) amb la concorreguda creu. A l'esquerra el cordal que passant pel Coll de la Geganta (2611m) ens porta al Pic de la Dona (2704m). Al fons el Massís del Canigó




El que tocarà a partir d'ara. Em calço els grampons per afrontar la ràpida baixada del Bastiments (2883m) per la ruta de pujada habitual fins el Coll de la Marrana (2529m) visible al centre de la imatge. Com que vaig prou bé de cames i de temps, podré assolir el darrer cim del dia previst que es veu al centre, el Gra de Fajol (2708m)




Sensacional la Coma de Freser marxant cap al sud amb el Balandrau (2585m) al fons. Sens dubte una de les millors estampes del dia i de la zona




Arribant al Coll de la Marrana (2529m), ara toca encarar aquesta curta distància per superar els gairebé 200m de desnivell fins el Gra de Fajol (2708m) que també faré amb grampons. Tot i ser al migdia, les baixes humitats fan que la neu no es fusioni i presenti molt bones condicions per practicar-la




Arribo a l'altiplà que forma la curta aresta que planejant pocs metres, em portarà Gra de Fajol (2708m), darrer cim del dia




Cim del Gra de Fajol (2708m) amb el Bastiments (2883m) darrera la creu i el Bacivers (2845m) al fons a la dreta




Vistes cap al sud amb el Canigó (2786m) al fons i el Costabona (2465m) just damunt de la creu. A l'esquerra de la imatge a la part inferior, el punt d'inici de la ruta amb tota la pujada nevada fins la Portella de Mantet (2409m) i fins el Pic de la Dona (2704m)




Aquesta es la carena que en sentit sud, tanca la Coma del Freser per l'est. A la part inferior dreta hi trobem el Coll de la Coma de l'Orri (2499m), al centre el Puig de les Borregues (2691m), al fons i damunt seu el Balandrau (2585m) i a l'esquerra el Puig de Pastuira (2354m)




Pic de Bastiments (2883m) amb Bacivers (2845m) al fons. Veiem el circ d'Ulldeter per on iniciaré el descens final des del Coll de la Marrana (2529m)




Cap al sud el Gra de Fajol petit (2565m)




Fulminant descens des del Gra de Fajol (2708m) fins el Coll de la Marrana (2539m) que deixo enrere. Neu dura i compacte em porten a realitzar un descens molt ràpid i divertit




Mirada enrere cap al concorregut Coll de la Marrana (2539m)




Des del mateix Coll de la Marrana (2539m) si tenim bon ull, divisarem les ruïnes del que era l'antic Refugi d'Ulldeter. Serà el punt de referència per encarar bé el darrer tram del descens que faré a tocar les pistes d'esquí. Si ens equivoquéssim, baixariem direcció el nou Refugi d'Ulldeter (2221m), tot i que seria poca distància, tocaría remuntar fins el pàrquing de l'estació Vallter 2000 que és on he estacionat el vehicle




Sota l'imponent Gra de Fajol petit (2565m) es divisa el recorregut que puja des del Refugi d'Ulldeter (2221m) mitjançant Gr11. A l'esquerra si afinem bé la vista, es pot veure el refugi




Arribo a les pistes d'esquí. Som al migdia i no hi baixen masses esquiadors, així doncs, m'aparto a una de les bandes i busco la pista que em portarà al punt d'inici de forma més directa. Davant meu destaca la Portella de Mantet (2409m), primers passos del que seria una gran volta plena d'al.licients i sensacions. Justament tot el que buscava i necessitava d'una gran jornada d'alta muntanya




Per cert, aprofitant l’entrada, m’agradaria felicitar-vos l’any que encetem amb un brindis i els millors desitjos per ell!







6 comentaris:

Miguel Cañameras ha dit...

Epa !!! Aquesta la conec jajajaja. Una ruta molt interessant i bonica. L'única diferencia amb la meva es que jo vaig baixar pel refugi, més que res perquè anava amb la gossa i no volia que s'espantes amb els esquiadors, o els destorbes i acabes a ruta amb alguna discussió no buscada.

Salu

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Si, jo també vaig pensar-ho Miguel, però cap al migdia baixaven molts pocs esquiadors. De fet, el desnivell tampoc és massa important....
Molt guapa la zona, ja frisso per tornar-hi però esperem que nevi aviat.
Gràcies un cop més per la idea i per comentar!

David Bonilla ha dit...

Hola Carles,

Espectacular ruta que has fet, millor impossible per acabar l'any. Tu si que estàs molt fort i no pas jo.
Veig que la neu encara va aguantant, tot i que en cotes baixes sembla que es comença a fondre.
Una ruta molt semblant a aquesta fa temps que la tinc a l'agenda, i llegint la teva crònica m'han entrat moltes ganes de fer-la, a veure si en les pròximes setmanes el temps i la neu acompanyen i la puc fer.

Que el 2017 que comença sigui tan prolífic en montanya com el 2016 que s'acaba.

Salut i montanya.

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Gràcies David! El piri oriental aleshores estava molt bé de neu, ara compte amb el gel, s'ha d'aprofitar aquests forats on la neu és suficient i en bones condicions. Aviam si neva la setmana vinent! Que tinguis un bon any amb moltes satisfaccions a la muntanya.
Una abraçada David!

Daniel Alcalá Almela ha dit...

Molt bona Carles!!!, quan vaig pujar al Bastiments en 2015 em vaig quedar amb les ganes d'afegir algun cim més, ja que en té uns quants que queden a la mà, sobre tot el Gra de Fajol, però les previsions de la meteo sols ens van deixar fer el Bastiments, però de segur que tornarem a la zona, no ho dubtis.
He gaudit molt llegint el teu repor, però no tant com vas haver gaudit tu fent la ruta ;-)

Una abraçada i a començar amb força aquest 2017!!

Carles Gutiérrez Burniol ha dit...

Gràcies Dani!la zona possibilita moltes voltes, molts cims i un cordal ampli per sobre 2600m sense grans dificultats. M'encanta perdre-m'hi a l'hivern.
Tu ja he vist que has engegat en aquest nou any, et desitjo molta força i sort per als teus objectius.
Una altra abraçada per tu Dani!