29 d’agost 2019

PIC MALL PINTRAT (2842m)

Alçada mínima: 1763m
Distància: 7,8 km
Temps empleat: 6h15m (aturades incloses)
Desnivell + : 1033m
Desnivell - : 1033m

El Mall Pintrat o també anomenat Pico de Puerto Viejo (2842m) és un cim situat al cordal nord que limita l’Aragó amb França i el primer cim que tanca la Vall de Remuñe al seu inici pel nord.

Aquesta muntanya em va captivar el dia que baixàvem de l’Aneto (3404m) per Aigualluts. Ens quedava de cara caminant cap a la Besurta a buscar el bus i no podia deixar de mirar-la, una senyora muntanya a la qual em vaig proposar pujar sense importar-me massa la seva alçada i tampoc el fet que no sigui un dels grans.
La seva forma perfecta, punxaguda com una muntanya de les que un s’imagina per primera vegada quan s’és petit. La seva pedrera blanca, que sembla una pinzellada enmig de la roca rogenca fent honor al seu nom i finalment les seves perfectes vistes que la situen entre el massís del Perdiguero i la part nord del massís de la Maladeta. No semblava pas que s’hi pogués pujar, almenys pel vessant on l’estava mirant.

Després de consultar la ruta, ja veig que sí que s’hi pot pujar i a més pel vessant que sembla més complicat, també m’adono que és un cim molt poc freqüentat, si bé és impossible que passi desapercebut pels múltiples excursionistes que passen pel refugi de la Renclusa i que tenen els cims de la Maladeta com a principal objectiu. De fet, és normal que si s’està per la zona s’opti per fer una muntanya de tresmil metres, però no sempre les muntanyes més altes són les que aporten paisatges més valiosos ni comporten més dificultats tècniques.
La distància de la ruta és curta i el desnivell supera els mil metres de desnivell, ja es pot intuir que és una ruta amb una pujada molt directa però per a nosaltres, molt entretinguda ja que la podriem separar en tres blocs, primer les fortes pendents herbades, segon una cresta afilada però fàcil enmig de pissarres i tercer l’aresta final formada per grans blocs que ens porten al cim.

Estacionarem el vehicle al final de la carretera que puja de Benasque, just una mica per damunt de la zona d’estacionament de Llanos del Hospital on hi ha la carretera que puja a la Besurta. Al final de la carretera ja veiem un panell indicador de la ruta principal que va cap al Puerto de la Glera o de Gorgutes (2364m).
Nosaltres seguirem aquesta ruta i just situats als peus del Mall Pintrat (2842m), deixem el sender principal per enfilar-nos de forma directa, sense sender, seguint les fites que anem trobant aïlladament. Primer pujem per la dreta d’un contrafort el qual creuem quan s’equipara a la nostra alçada, després anem a buscar la fàcil cresta sud per guanyar un resalt que dona pas a la tartera, la qual vorejem per la dreta i finalment, guanyem l’aresta final formada per grans blocs que ens deixarà al cim.
Hi ha la opció de fer la volta circular baixant per la Vall de Remuñe, però es complica el tema ja que el recorregut és incert i és fàcil trobar zones tallades durant el descens. Nosaltres tornarem desfent el recorregut de pujada.

Avui però, el fet més important és que hem tornat a fer alta muntanya amb la Rosa després de la maternitat. Ella ha respós molt bé i hem disfrutat moltíssim d’una ruta que tot i el dur esforç de l’ascens, ha valgut la pena deixant-nos unes espectaculars vistes des del cim que hem disfrutat durant més d’una hora jugant a identificar tota la bellesa que ens envoltava.

I com sempre diu el bon muntanyenc, no sempre les muntanyes més altes són les més agraïdes!

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Hem estacionat just on acaba la carretera asfaltada que queda per damunt de Llanos del Hospital. La carretera es converteix en sender on de seguida trobem indicacions sobre a on ens portarà.
Falta poc per les 8h, som els primers que hem arribat

El sender és ben fresat i va sortejant fort el pendent travessant varis torrents

Bonics salts d'aigua que es formen enmig de la paret que haurem de pujar, coronada pel Mall Pintrat (2842m)

Hospital de Benasque a sota amb la zona de Paderna al fons

En aquest punt deixem el sender i ens enfilem per aquesta forta pendent herbada. Hem d'anar a buscar la canal que es veu lleugerament a l'esquerra, trobarem alguna fita però caldrà estar atents ja que la sortida del camí no l'hem trobat indicada

Superada la primera canal, el pendent es suavitza una mica, anem pujant sempre per la dreta d'aquest contrafort amb l'objectiu de creuar-lo més endavant

La pujada és directa i sense treva però les vistes que ens van quedant darrera cada vegada són més espectaculars. Al fons Llanos del Hospital

Per la nostra dreta el circ que tanca la zona de Gorgutes amb el torrent que genera l'Ibón de Gorgutes que queda just al damunt

I seguim pujant, cap a l'est ja podem veure clarament la Forcanada al fons (2883m) amb la glacera de l'Aneto (3404m) per la dreta

Cap al sud, l'Aneto (3404m) i el cordal que transita en sentit nord fins arribar al Pic d'Alba (3107m), davant d'ell, la Tuca Blanca de Paderna (2847m), la Tuqueta Blanca de Paderna (2714m) i el Pic de Paderna (2622m), amb la cresta dels quinze gendarmes per la dreta

El nostre objectiu queda una mica més enllà de la punta que es veu al fons. En aquest punt el sender fa un flanqueig enmig del fort pendent buscant la canal herbada que es veu al centre de la imatge que ens permetrà travessar el contrafort

Una vegada hem travessat el contrafort seguim pujant pel mig del pendent i anem a buscar la cresta que anirem seguint per superar un altre resalt

Ja podem veure el Port de la Glera o Gorgutes (2364m) a l'esquerra i el sender que hi arriba. Aquest port és fronterer amb França i també ho és el cordal on hi ha el Mall Pintrat (2842m).
Ibón de Gorgutes amb la Tuca de la Glera (2492m) damunt

Arribem al cordal que seguirem íntegrament. Primer és més un llom que una cresta. Encara no veiem el nostre objectiu

Després el cordal va guanyant alçada i esdevé més aèri transformant-se en una senzilla cresta. Al fons Llanos del Hospital

Anem progressant fent servir les mans en algun punt però fàcil. L'objectiu és anar a buscar la forta canal d'herba que es veu a l'esquerra de la Rosa, que ens permetrà guanyar aquest resalt

Estem en plena canal, potser la part més complicada del recorregut ja que és molt dreta i exposada (compte fer-ho amb terreny moll o neu). Es pot divisar bé tota la cresta que hem fet per arribar fins aquest punt. Per l'esquerra la Solana de Gorgutes

Superat el resalt ens trobem amb una immensa pedreta que sembla que l'hagin pintat enmig del paisatge verd i ocre de pissarra. Al fons veiem per primera vegada el nostre objectiu, el Mall Pintrat (2842m).
El que farem nosaltres serà evitar la tartera pels pendents herbats que es veuen a la dreta de la imatge

Espectacular la capçalera que tanca la zona de Gorgutes, amb el Puerto Viello (2632m), a continuació el Pic Estauas (2746m), després el Pic Bonneco (2668m) i a la dreta el Pic Sacroux (2671m)

Anem pujant per la forta pendent herbada que no només ens estalvia la pedrera, sino que ens permet gaudir de les vistes del vessant de Gorgutes. Al fons l'Ibón de Gorgutes amb la Tuca de la Glera (2492m)

Però la pendent herbada s'acaba i ens toca lluitar contra la pedrera per guanyar l'aresta somital. La veritat és que és poca estona

Un cop arribem a l'aresta, el Mall Pintrat (2842m) se'ns presenta davant. Ja veiem el recorregut que queda: una cresta d'enormes blocs que es deixa fer bé. Estem a la línia fronterera entre França i Aragó

La Rosa treballant i buscant el millor pas enmig dels grans blocs. Darrera seu el vessant francès amb el Llac de Port Vell i el Llac Célinda

I arribem al cim amb espectaculars vistes del Massís del Posets (3371m) per l'esquerra i el Massís del Perdiguero (3222m) pel centre, destacant el Pic Maupàs (3111m) a la dreta.
Per l'esquerra la Vall de Remuñe

Després de molt temps, tornem a estar junts a les alçades!

Cap a l'est destaca la zona de Llanos del Hospital amb la Besurta i la Maladeta a la dreta. Per l'esquerra despunta la Tuca de Salvaguardia (2738m)

El cordal que hem seguit fronterer amb França que ens ha portat fins el cim

Cap al sud-est, el Massís de la Maladeta amb Aneto (3404m) i la cresta que porta fins el Pic d'Alba (3107m) al centre, per la seva dreta despunta l'Araguells (3044m) amb la Vall de Cregueña marxant per la dreta

Cap al sud-oest, la Vall de Benasque en tot el seu esplendor i per l'esquerra, la desembocadura de la Vall de Cregueña

Cap al nord, França amb els Llacs de Port  Vell i Célinda. Per l'esquerra Bagneres de Luchon

Per una banda, la cresta que hauríem de seguir en sentit oest si escollissim la opció de baixar per Remuñe. Al fons de tot el Massís del Posets, a la dreta el Massís del Perdiguero

Per l'altra banda, la cresta circula en sentit nord direcció el Pic Estauas (2746m)

Cap al sud est, molt per sota nostre, l'Hospital de Benasque

Hem iniciat el descens i superat el tram de cresta de l'aresta, baixem per l'herba amb fort pendent.
Val la pena aturar-se a contemplar el paisatge, cap a l'est la zona de Llanos del Hospital amb la Tuca de Salvaguardia (2738m) elevant-se en el mateix cordal que estem situats. Al fons a la dreta, la Forcanada (2883m)

Arribem al la curta canal herbada, que amb fort pendent, ens deixa a la part superior de la cresta que es veu al centre de la imatge i que haurem de desfer

Les Maladetes amb la zona de Paderna en primer terme, coronada pel Pic d'Alba (3107m) a la dreta, per l'esquerra  el Pic de la Maladeta (3308m) per amb la seva glacera

Un cop desfeta la fàcil cresta tornem a baixar per herba sense sender definit, ara toca anar a buscar el pas per creuar el contrafort inicial per canviar de vessant

Aquestes petites basses són els punts de referència per saber on hem de creuar

Sembla que sigui per aqui però no, hi trobaríem un tallat. Hem d'anar més a la dreta on trobarem alguna fita que ens indicarà que portem la direcció correcta

Després del bonic flanqueig i darrera baixada herbada, enllacem amb el sender principal on comencem a trobar altres senderistes

I finalment arribem al punt d'inici, on veiem que esta farcit de vehicles estacionats per totes bandes durant un parell de quilòmetres com a mínim. Increïble pensar que a la sortida no hi havia ningú.
De fet, fer l'excursió fins el Puerto de la Glera o Gorgutes (2364m) ja val la pena, perquè a més de veure les vistes de l'altre vessant hi ha el bonic Ibón de Gorgutes i si t'animes tens proper el Pic Sacroux (2671m), un altre que m'agradaria molt pujar.
Al final ha sortit un bonic dia de muntanya que hem pogut gaudir junts amb la Rosa d'una manera molt especial en una ruta ideal per la ocasió!

Miguel Cañameras ha dit...

Quin tros de muntanya, i que poc visitada, si tingues uns metres més com canviaria. La baixada cap a Remuñe ha de ser una pasada, jo la volia fer, però imprevistos no m'ho van deixar fer, no se si vas veure el repor.

Moltes felicitats a tots dos però, especialment a la teva dona, tornar amb aquesta muntanya es tot un repte.

salu2

David Bonilla ha dit...

Hola Carles,

Primer de tot, felicitar-vos al dos per l'ascensió realitzada, en especial a la Rosa, que després de molt de temps sense fer alta muntanya conta molt tornar a agafar sensacions.
Quan vaig estar per la zona per fer l'Aneto vaig quedar enamorat de la zona i el dia avans de pujar-hi vam fer la Tuca o Pic de Paderna i ens va agradar moltisim, sobretot el fet de que ningú l'estés fent i les vistes de la glaçera de la Maladeta que es tenen.
Ara a continuar pujant muntanyes els dos junts.