05 de juliol 2021

Alçada mínima: 1.820m
Alçada màxima: 2.730m
Distància: 11,3 km
Temps empleat: 6h20m (aturades incloses)
Desnivell + : 1.090m
Desnivell - : 1.090m

PONT DE LA BALADOSA – PORT D’INCLES (2.262m) – PIC DE FONTARGENT (2.618m) – PIC D’ANRODAT (2.730m) – ESTANY DE CABANA SORDA – PONT DE LA BALADOSA

Primera sortida d’estiu d’aquest any a Andorra, a un dels racons que tenia guardats per visitar des de fa temps, una d’aquelles rutes que saps segur que no fallarà, sense masses complicacions i amb vistes cap a una de les zones més boniques a cavall entre Andorra i França: Incles i Juclà.

El Pic d’Anrodat (2.730m) l’objectiu principal, per arribar-hi, una llarga circulació en un cordal fronterer amb França que ens aporta sensacionals vistes cap al sector de Rulhe, Juclà i Ransol. Aquesta muntanya corona la zona de la Vall d’Incles i aporta unes espectaculars vistes cap a Juclà per l’est i cap a la sensacional Coma de Varilles pel nord ja dins de França.
Nova sortida amb el Miquel per descobrir junts aquest nou racó del Pirineu andorrà en el qual hem gaudit novament de l’alta muntanya com a muntanyencs que som!

Sortim des del final de la carretera que s’endinsa cap a la Vall d’Incles a Andorra. Cal pujar d’hora o ens trobarem una barrera i només podrem accedir al final d’aquesta carretera mitjançant un vehicle públic. Estacionem al Pont de la Baladosa, i ens enfilem fins el Port d’Incles (2.262m), a partir d’ara en enfilem fort en sentit oest per una canal per accedir al cordal on carenejant suaument durant una estona arribem al Pic de Fontargent (2.618m), posterior baixada fins el coll d’Anrodat (2.555m) i pujada d’uns dos-cents metres de desnivell per arribar al Pic d’Anrodat (2.730m).

A partir d’aquí el terreny es torna més hostil i cal mirar bé per on es va per intentar superar els trams més complicats de la cresta sempre pel vessant sud andorrà. De sobte arribarem a un contrafort on ja veurem, per l’altra banda, l’estany de Cabana Sorda al fons al qual hi accedirem sense camí buscant els trams de baixada on el pendent s’accentuï menys.

Una vegada arribem a l’estany de Cabana Sorda només ens caldrà seguir les marques del HRP el qual ens deixarà a la Vall d’Incles on completarem la circular fins al Pont de la Baladosa.

Ruta molt interessant i poc freqüentada, bastants trams sense sender fresat i amb molta circulació en alçada, llàstima del vent que bufava amb cops forts però les vistes excepcionals compensaven tot esforç i inclemència, És una zona que tot i aportar molt, encara l’he vist bastant verge i solitària, de les que val la pena visitar.

Ja coneixem una mica més d’aquest petit país que tanta muntanya atresora i que mai deixarà de sorprendre’m!

Mapa del recorregut

Mapa de relleu

Inici de la ruta al Pont de la Baladosa (1820m), al final de l'estreta carretera que s'endinsa a la Vall d'Incles

Després de pujar un primer resalt bastant curt, anem endinsant-nos vall endins per suaus i agradables pendents. Al fons ja s'intueix el Port d'Incles (2.262m) i es veu el cordal al qual ens haurem d'enfilar per anar completant la circular

Mirada enrere per la fenomenal Vall d'Incles

A la dreta el Port d'Incles (2.262m), per l'esquerra, haurem d'anar guanyant alçada per la marcada canal verda

Port d'Incles o Port de Fontargent (2.262m), punt fronterer entre Andorra i França

Molt aprop dins el vessant francès veiem els bonics estanys de Fontargent

Per l'est destaca la cresta de Juclà, despuntant el punxagut Pic Negre de Juclà (2.627m), possible objectiu futur que m'atrau moltíssim. Anem guanyant alçada, a sota queda el Port d'Incles (2.262m)

La Vall d'Incles sota els nostres peus. Al fons despunta l'Alt del Griu (2.879m)

Accedim per molta pendent a la canal mostrada abans

Ens anem posant a l'alçada dels cims de la zona i les panoràmiques són excel·lents. Una de les zones que més m'atrau del pirineu. Al fons despunta el Pic d'Escobes (2.779m) amb el Cilindres d'Escobes (2.660m) al costat, però una vegada més destaca la perfecte piràmide del Pic Negre de Juclà (2.627m)

Els estanys de Fontargent es van fent petits a mesura que guanyem alçada. Per la dreta destaca el rei de la zona, el Pic de Rulhe (2.791m)

Guanyem el cordal. Ara ens espera una estona en circulació per zona fàcil, ideal per contemplar les genials vistes de cada vessant, de cada país

Pel vessant francès, per l'esquerra la Coma de Varilles, per la dreta, la cubeta on queden dipositats els estanys de Fontargent. Al fons el Pla de les Peires, zona d'estacionament per pujar des de França

Ja veiem els nostres objectius del dia, per l'esquerra el Pic de Fontargent (2.618m), per la dreta l'espectacular Pic d'Anrodat (2.730m), i tot el recorregut per arribar-hi

Arribant al Pic de Fontargent (2.618m) després d'estar carenejant per terreny fàcil durant una bona estona

Cim del Pic de Fontargent (2.618m)

Recorregut que haurem de seguir fins el majestuós Pic d'Anrodat (2.730m)

Les perfectes canals que cauen cap al vessant francès

L'estany de l'Isla es deixa veure dins territori Andorrà. Sembla que hi ha una pasarel·la de rocs per accedir a l'illa interior, quedarà pendent per un altre dia anar-ho a comprovar

Just abans d'arribar al Coll d'Anrodat (2.555m) hem de fer un fàcil flanqueig pel vessant francès

I tornem a guanyar alçada, aquesta vegada gairebé uns dos-cents metres fins arribar al Pic d'Anrodat (2.730m). La imatge mostra l'espectacular recorregut que hem fet fins aquest punt

I finalment arribem al Pic d'Anrodat (2.730m), principal objectiu del dia i des de feina molts anys!
El vent al cordal bufa a cops molt forts fins al punt d'haver de portar tres capes de roba i treure el buff

Sector Pica d'Estats cal al nord-oest

Espectacular la Coma de Varilles amb el Pic de Caballera (2.553m) protegint la zona al vessant francès

Al fons d'esquerra a dreta extenses vistes de tot el cordal que tanca Andorra pel sud fent frontera amb Catalunya: muntanyes del Pas de la Casa amb el Pic Negre d'Envalira (2.818m), el Pic d'Envalira (2.823m), Pic d'Engaït (2.776m), Circ dels Colells, Pic de Montmalús (2.781m), Circ dels Pessons, Pic dels Pessons (2.864m), Pic d'Ensagents (2.852m), Alt del Griu (2.879m) i les pistes de Soldeu el Tarter

El bonic Estany de l'Isla queda molta avall, possible via d'escapada cap a aquesta zona per acabar enllaçant amb la Vall d'Incles. Opció per escurçar la circular en cas de mal temps

Ara cal baixar amb cura cap aquest collet que es veu a la part inferior. Posteriorment s'ha de pujar pel vessant que es veu a la imatge però nosaltres per error vàrem seguir uns punts vermells que ens portaven a fer un flanqueig per l'esquerra que certament ens va complicar una mica la vida

Baixant amb cura però sense complicacions al petit collet

L'exposat flanqueig que vàrem fer per un terreny molt inclinat. Vaig detectar l'error quan vaig començar a veure anclatges d'escalada però ja era massa tard per recular. Mica en mica i amb paciència vàrem superar aquest moment del dia

Un cop arribats al cordal, després de poca estona ja veiem el vessant de Cabana Sorda amb l'estany i l'inapreciable refugi al fons. Sense camí definit iniciem el descens per zona herbada, primer amb molt de pendent i posteriorment de més ben fer

Extremant precaucions a la primera part del descens per evitar relliscades

Per l'esquerra el Refugi de Cabana Sorda amb l'estany que porta el seu nom. Per la dreta destaca el Pic de la Coma de Varilles (2.759m)

Bonica imatge del perfecte refugi lliure de Cabana Sorda, realment amb un estat impecable i amb deu lliteres per descansar, farmaciola equipada i xemeneia per escalfar-se. Per la dreta es veu tot el recorregut herbat de descens efectuat fins aquest punt

Des del refugi de Cabana Sorda, hi ha vàries opcions per baixar a la Vall d'Incles, nosaltres escollim fer-ho pel HRP-GRP el qual ens permetrà tancar la circular còmodament

Anem flanquejant perdent alçada a trossos, a la part inferior es veu el Pont de la Baladosa, lloc on tenim estacionat el vehicle, encara ens queden bastants metres de desnivell per perdre. Per l'esquerra es veu la pleta on hi ha el refugi del Siscaró (2.145m) amb el Pic de la Cabaneta (2.818m) i el Roc Meler (2.811m) despuntant en aquesta zona

Baixant cap a la Vall d'Incles amb una bonica visió del Port d'Incles (2.262m) al fons

Hem enllaçat amb el recorregut de pujada per la Vall d'Incles, desfem els darrers metres del recorregut per terreny còmode que ja hem trepitjat abans

I finalment arribem al Pont de la Baladosa.
Una nova sortida per les contrades d'Incles per acabar gaudint una ruta pendent des de feina temps, una de les zones que m'atrau de manera especial, una zona encantadora, plena d'estanys magnífics i curtes valls que enllacen entre elles, tot un món on poder-s'hi perdre amb múltiples objectius que mai s'acaben!

miguelsolsona ha dit...

Com sempre, un privilegi compartir muntanya i experiències. Ruta preciosa que sense dubtes romandrà a la memòria, i una resenya molt i molt ben feta. Una abraçada, amic. Salut i muntanya ;)